Kommer fram i tö…

19.2.2011. Jag har i dag glädjen att på bloggen kunna presentera en utskrift av det dramatiska föredrag som den tidigare kommunpolitikern (m) med mera Sixten Dahlin den 12 januari höll inför en veteranbetonad publik på Nockeby Backe och med rent av en representant för Svenska Dagbladet närvarande – jag är sannerligen spänd på om något kommer att synas i spalterna.

När Bertil Torekull ett tag på 1990-talet var SvD:s chefredaktör tog han personligen in, som Brännpunkt, ett debattinlägg som jag skrivit, där jag beskrev hela det otroliga myglet mot Christer Pettersson: ett vittne som fått orden lagda i sin mun, det förfalskade telefonavlyssningsprotokollet, de fem vittnena som genom sina klara uttalanden i praktiken äreräddade Christer Pettersson. Jag ställde frågan huruvida åklagare gjort detta med berått mod.

Artikeln fick aldrig någon uppföljning i SvD och inte i något annat medium heller. Tänker SvD om i elfte timmen? Varför tynger jag så på en tidning? På alla tidningar, på alla medier? Därför att våra medier, med sina förtjänster och sina brister, ger oss den livsluft där debatten kan leva och där sanningen inte kvävs av syrebrist. Har vi i dag äntligen nått en punkt där debatten får leva?

Läs bland annat i Sixten Dahlins dokumentation om Hans Holmérs irrande odyssé i Stockholm med förorter under morddagen och in på den följande dagen: ingen utflykt till Borlänge här inte, sannerligen inte.

Och som ni ser puffar jag för min bloggannons på Aftonbladets kultursida när vi kommer fram till de aktuella dagarna då Olof Palmes minne, mordets minne måste lyftas fram. Jag är speciellt intresserad av vad Aftonbladet kan tänkas skriva – en seniorskribent som Olle Svenning till exempel. Det känns så här: hittills har ingen vågat skriva, men när islossningen kommer…

Och när denna islossning kommer får ju min bok ”Palmemordet: Affären Anti Avsan” en klart stabilare plattform att stå på. Medan alla Christer Pettersson-anklagare och andra får börja jumpa på isflaken för att ta sig in till fast land. Nå ja, jag tar ingenting ut i förskott. SA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs sidan "Om kommentarer"