För Fredrik Skavlan, SVT, 105 10 Stockholm. Palme, Quick, Treholt – spännande nordisk trippel!


Fredrik Skavlan, jag ber dig läsa detta artikelmanus, som i dag går till Verdens Gang.
Ett uppslag för dig? Jag anser att saken har många ytterst spännande ingredienser – ja, det kan ju sägas att det jag här skildrar berör Sveriges och Norges fundamentala rötter, berör de båda ländernas själva existens.
För om det är, som jag skriver, att affärerna Palme, Sverige – Quick, Sverige och Norge – samt Treholt, Norge, i dag pekar på avgörande, skrämmande brister i de båda ländernas rättssamhällen, rättsfunktioner, rättssamveten, så står vi ju i dag vid ett vägskäl: är bådas våra konstitutioner hotade?
Låt mig ge ett färskt exempel. Den svenske komediskådespelaren Robert Gustafsson (Har du haft honom? Spelar nu på Rondo i Göteborg) berättade för några veckor sedan i radio, P4, att han sett män med walkie-talkies vid biografen Grand i Stockholm när han tillsammans med paret Palme omedelbart före mordet kom att bevista samma filmföreställning. Han ringde polisen, blev hörd två gånger, men de båda poliserna verkade helt ointresserade, säger Gustafsson.
Förhören publicerades aldrig i det frisläppta förundersökningsprotokollet avseende Christer Pettersson, trots att 38 andra förhör publicerades.
Materialet finns numera publicerat i bokform: Robert Gustafsson: Från vaggan till deadline, Bonniers 2010. Sidorna 121-123 bifogas, med min kommentar.
Jag skrev nu här om dagen till rikskriminalen och begärde ut dessa protokoll, vilket jag faktiskt lyckades med. Jag bifogar kopior.
Som du ser finns ordet ”walkie-talkie” över huvud taget inte med i förhören, vilket gör att jag misstänker att dessa förhör, vid tillkomsten eller senare, har manipulerats. Det var just förekomsten av walkie-talkies som framför allt drev Gustafsson att slå larm; skulle han då inte ha nämnt dessa walkie-talkies vid något enda av förhören?
Där står saken i dag. Jag har gjort tappra försök att nå Robert Gustafsson per telefon, men han har haft sin premiär på Rondo att tänka på; jag tror den var i torsdags. Hans producent, Vicky van der Lancken, försäkrade mig emellertid vid samtal i går fredag att hon skulle se till att Gustafsson ringer mig, nu över veckoslutet eller på måndag.
I ett nötskal innehåller denna sak stor, svart, otäck politik. För hur kan två olika polismän vägra att ta upp den viktigaste ingrediensen i ett kriminalförhör? Varför är walkie-talkies så viktiga just vid biografen Grand omedelbart före mordet? Jo: därför att inga sådana vittnesmål har varit kända tidigare och därför att walkie-talkies vid Grand definitivt inte går att förena med påståendet att ensamvargen Christer Pettersson skulle ha blivit sedd utanför biografen strax före mordet; bohemen Pettersson kan naturligtvis inte ha haft walkie-talkie-support, vilket också myndigheterna hela tiden framhållit! Alltså, det är min bestämda uppfattning, riggades Gustafssons protokoll, för att sedan, för säkerhets skull, hållas utanför all publicering – fram till i förrgår, då jag får ut dem!
I min bok ”Palmemordet: Affären Anti Avsan”, 2008-2009 (2:a upplagan, bifogas) pekar jag, helt ostörd, ut dåvarande piketpolisen, nuvarande rådmannen vid Stockholms tingsrätt samt – förmodligen – i dag omvalde moderate riksdagsledamoten Anti Avsan som Olof Palmes mördare. Mina anklagelser har aldrig kommenterats i större media eller av regering eller myndigheter, men de har heller aldrig någonsin dementerats.
Ja, här har du en förslagssynopsis, med dramatiska deltagare:
Avsan, Robert Gustafsson, Quick (i dag Sture Bergvall), de båda centrala svenska åklagarna, (Palme) vice riksåklagaren Kerstin Skarp resp (Quick) Krister van der Kwast. Norska deltagare hittar du bäst själv, utöver Treholt.
Jag hör av mig igen då jag fått det avgörande samtalet med Robert Gustafsson. Och jag ber dig observera än en gång: ingenting i mina uppgifter om Palme-saken har någonsin, på någon punkt dementerats, ingenting i min bok, ingenting i den efterföljande debatten, ingenting i min blogg
som jag ber dig följa!
Engagerad, oroad hälsning!
Sven Anér, Öster Edinge 271, 740 10 Almunge. 0174-500 66.
./. ”Affären Anti Avsan”, förhör med Robert Gustafsson, 3 sidor, samt utdrag ur ”Från vaggan till deadline” jämte min kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs sidan "Om kommentarer"