30.1.2013. Till
Regeringens Justitie Kansler.
Jag hänvisar till min
handlings rubrik samt anför:
Vice RÅ Kerstin Skarp,
som sedan ett antal år tillbaka innehar posten som
förundersökningsledare i Palmeärendet, har under sin tid som
förundersökningsledare genomgående påstått att handlingar som
berör mordet på statsministern aldrig över huvud taget i kopior
kan lämnas ut till mig på min begäran, eftersom, enligt Skarp,
”förundersökningssekretess” föreligger.
Det faktiska förhållandet
är, som JK vet, det motsatta. En förundersökning ska bedrivas
öppet och med full insyn för allmänheten. I enstaka, klart
specificerade och reglerade undantagsfall, må förundersökningsledare
hos domstol begära undantag från denna regel om öppenhet, varefter
det blir domstolens sak att avgöra huruvida sådant undantag
föreligger.
Sålunda:
förundersökningsöppenhet, inte förundersökningssekretess.
Det är, JK, mycket svårt
att förstå hur Skarp kunnat ta sig denna frihet, år efter år,
varigenom hela hanteringen av Palmeärendets öppenhet totalt
snedvridits. Det går även att slå upp förvaltningslagens
”serviceparagraf” och finna att Skarps tillvägagångssätt inte
på någon punkt överensstämmer med vad denna för svensk allmänhet
så avgörande viktiga paragraf föreskriver.
Öppenhet anbefalld,
sålunda. Och när jag går tillbaka genom de 27 åren sedan
händelserna vid Dekorima kan jag notera att sittande
förundersökningsledare under de inledande åren faktiskt tillämpade
nära nog komplett öppenhet.
Sålunda kunde jag under
1990-talet samtala helt öppet i dessa frågor med dåvarande
sekretesshandläggaren krkom Åke Röst, vilken ofta utan resonemang
frisläppte dokument av just den art som Skarp i dag anser sig böra,
mot lagen, sekretesslägga.
Som ytterligare ett
exempel kan jag anföra att Röst, utan att jag bett därom, vid ett
tillfälle till mig utan kostnad överlämnade cirka 2 000
handlingar, av honom för min räkning specialnumrerade och insatta i
ca 5 pärmar. Öppet förundersökningsmaterial, sålunda.
Skarps attityd inom RÅ är
i dag den motsatta: inget enda papper lämnas ut. Vidare har Skarp
vid olika tillfällen vägrat sammanträffa med mig, vägrat medverka
till en telefonkonferens mellan oss två.
Jag kan nämna ett
flagrant exempel vid vilket mina krav på öppenhet blockerats av den
informationsansvariga Skarp:
Jag har begärt att få ta
del av utskrifter av åtta förhör med Anki och Anneli (jag utgår
från att JK känner förhistorien) samt av det enda förhör som,
förmodligen endast upplysningsvis, avhållits med dåvarande
piketpolisen Anti Harald Avsan, i dag rådman vid Stockholms
Tingsrätt samt moderat ledamot av Sverige riksdag.
Men Skarp har endast
blankt hänvisat till en ej existerande, påstådd generell
förundersökningssekretess.
Vad har då detta oerhört
anmärkningsvärda förhållande fått för konsekvenser? Jo, som JK
inser, det har lett till att de avgörande viktiga ingredienserna i
Avsanaffären aldrig har fått röjas, varför den svenska
allmänheten har undandragits vetskap om mordets nära ingredienser.
Förhållandet har under många år och fram till i dag varit
oefterrättligt.
Jag tar ytterligare ett
exempel. Jag fick på sin tid höra av nyssnämnde krk Röst att en
konfrontation, antagligen under 1993, mellan Anki å ena sidan och 6
manspersoner å den andra hade arrangerats, men att Avsan ej fanns
med bland statisterna.
Förhållandet har varit
rättsvidrigt och utgjort ren provokation. Om Anki inte sagt sig
känna igen någon av de sex som gärningsmannen vid Dekorima hade
konfrontationen antagligen inte föranlett någon åtgärd (detta var
tydligen också vad som skedde) medan om Anki pekat ut en av de sex
som gärningsmannen och därvid råkat peka ut en i sammanhanget
oskyldig statist, förundersökningsledning kunde ha sagt sig att
hela episoden vid Dekorima vore påhittad och aldrig förevarit. I
det läget hade någon form av bestraffning av de båda unga
kvinnorna kunnat bli aktuell, i enlighet med ett uttalande av
dåvarande chefen för polisutredningen Hans Ölvebro (till
journalisten Olle Alsén):
”Ja, då är dom
kriminella!”
Om RPS hade placerat in
någon faktiskt misstänkt i sexmannagruppen är inte känt.
Jag sammanfattar: Hela
detta ärende har avsiktligt misskötts av Skarp, men inte på samma
sätt av hennes föregångare på posten som förundersökningsledare.
Det vill synas att Skarp har fått stränga order av sina överordnade
(vilka nu dessa i praktiken kunnat vara?) att aldrig någonsin ge
till exempel undertecknad Sven Anér min lagliga rätt att ta del av
öppna dokument.
När, JK, regeringen
tillsatte sin granskningskommission i mitten av 90-talet,
inledningsvis under Sigvard Marjasin kallad ”Palmekommissionen”,
var regeringen i sina direktiv angelägen att framhålla att en av
kommissionens viktigaste uppgifter vore att tillse att
redovisningen av kommissionens arbete
bör, så långt som möjligt, ske öppet.
Självfallet har
regeringen ställt samma redovisningskrav på sittande
förundersökning, krav som i högsta grad framförs även av den så
snålt informationsförsedda svenska allmänheten.
Vi har ett sedan tjugosju
år tillbaka officiellt olöst statsministermord. Men en juridisk
handhavare tar sig rätten att år efter år ta till munkavle. Jag
kan ge ett drastiskt exempel på vart detta lett:
Jag har för en tid sedan
ställt den klara frågan till Skarp:
Begicks mordet på Olof Palme av Anti
Avsan?
Men fått till bleklagt
svar:
Förundersökningssekretess råder.
Ingen myndighet har inför
mig förnekat att Avsan är mördaren. Ingen. Och Avsan har aldrig
stämt mig för förtal.
Jag vill också hänvisa
till den i dag uppblossande debatten rörande Palmemordet, där allt
tal om Christer Pettersson som ensam gärningsman försvunnit ur
bilden, medan fokus i dag i stället är riktat mot ”poliser,
militärer och säkerhetspersoner”, för att citera RPS
chefskriminolog professor Leif GW Perssons uttalanden 2011 och 2012
i öppna televisionssändningar med klart dokumentär
faktainriktning.
En svensk säkerhetsexpert,
tidvis statligt anställd, har skrivit en omfattande PM i just detta
ärende, där femton inblandade personer utpekas, de flesta tills
vidare endast med anonyma kodbeteckningar.
JK: vad som behövs är
aktivitet och öppenhet i detta stora ärende, inte sekretess.
Jag anklagar vice RÅ
Kerstin Skarp för avsiktlig misstolkning av gällande lag i syfte
att undandra den svenska allmänheten viktiga informationer rörande
Palmemordets dolda men av allt att döma synnerligen illavarslande
aspekter.
Jag anhåller att JK
omedelbart agerar. Jag önskar med vändande post uppgifter om dnr
och handläggare samt JK:s kommentar i ett svenskt ödesärende.
Mina påståenden finns
samtliga belagda inom Palmeutredningen och kan självfallet begäras
fram från vice RÅ Skarp.
Denna skrivelse läggs ut
på min i dag mycket flitigt besökta blogg,
till vilken jag hänvisar
JK.
Sven Anér, FK, DHS, SJF,
SFF, PK, utredande nyhetsjournalist och författare, ett 15-tal
böcker i Palmeärendet, ingen väsentlig sakuppgift någonsin
trovärdigt dementerad. Allt tryckt material finns för JK
tillgängligt hos universitetsbiblioteken.
Karlsrogatan 85 A, 752 39
Uppsala. 018-15 12 79.
./. Skrivelse 29.1.2013
till Vice RÅ Skarp.
Ja det gjorde Polisen så lätt, skrämde flickan lite och bad henne peka ut någon därinne så skulle hom bli lämnad ifred.
SvaraRaderaDärav finns inte Avsan med, för då skulle hon ju självklart pekat ut Avsan.
Hur i helvete kan en sån här vittneskonfrontation bli godkänd?
Varför var i såna fall Krister pettersson med när Lisbeth skulle göra likadant, ni hör ju själva så sjukt.
Vad sa egentligen Polisen till flickan, hon ville säkert ha allt överstökat och gjorde som hon vart tilslagd, 8 förhör och en husrannsakan då vill man nog bara glömma att man sett något överhuvudtaget.
Vi vet hur fullt polisen jobbade på 80 talet.