16.1.2013. Det har gått
några dar, och tidningarnas spalter späckas inte längre av
synpunkter på professor GW:s pågående filmproduktion. Jag sitter
med de fantastiska DN-klippen framför mig, signerade Johan Croneman,
och jag fortsätter att undra.
Här har en som
synnerligen omdömesgill recensent betraktad journalist tagit en
tidnings hela officin i anspråk för ett totalt, fläckfritt beröm
av en filmsvit som samtidigt i ett konkurrerande blad nedvärderas
till noll, strax under noll. Detta känns som presshistoria.
Allt är underbart, allt
är otroligt, allt är fantastiskt. Jag går slumpmässigt in i
ordflödet:
Fyra fantastiska timmar TV-dramatik
väntar de närmaste söndagarna,
skriver Johan Croneman.
Och hör sen. Bonniers
flaggskepp har talat, och styrman Croneman har hållit i megafonen.
Måste jag blanda in Bonniers, en gång i världen min egen
ägarfamilj som ung och möjligen oskyldig DN-reporter vid
Tegelbacken? Ja, därför att denna mediaaffär har varit i säck
innan den kom i påse. Croneman har vätt på tummen och känt efter
hur vindarna blåst: GW måste stöttas!
Ingen etablerad
kulturrecensent kan skriva på detta sätt, och framför allt kan
ingen aldrig så etablerad kulturrecensent få sin redaktion med på
dessa skrällande noter, inte sin chefredaktör – såvida inte allt
varit bestämt på förhand: skriv nu djävligt snällt, Croneman! En
order av ett slag som aldrig sätts på pränt eller mejslas i ord
men drivs igenom med subtilare medel.
Bakgrunden är inte helt
lättanalyserad. Dels föreligger en produktion som bör behandlas
filmatiskt. Den filmatiska produktionen är lysande, säger Croneman.
Men dels bör hela
konceptet granskas – och vilket är konceptet? Jag försöker
komprimera. En av det svenska polisväsendets allt sedan Palmemordet
dominerande och säkrast insatta gestalter, professorn i kriminologi
Leif GW Persson, gick under åren 1986-2006 utan att säga ett ord om
några skyldiga Säpotjänstemän i Palmeärendet och utan att
demonstrera mot kollegernas med dunder och brak framförda
beskyllningar mot en i sammanhanget oskyldig A-lagare.
Men år 2007 bränner det
till, av okänd anledning. Mördaren och mordapparaten går att hitta
inne hos den hemlighetsfulla säkerhetspolisen, allt prat om en
skyldig A-lagare kan vi och GW glömma: dumheter, visst är det Säpo!
Den 14 december 1988
hämtade krinsp Thure Nässén Christer Pettersson hemma på
loftgången i Rotebro, något som Leif GW uppenbarligen ansåg vara
en perfekt polisiär hantering av ett statsministermord: bra, saken
är löst.
Satt Leif GW den gången
redan inne med sin nya sanning? Jag har bett RÅ undersöka, men hu
så hemskt, så kan vi inte bära oss åt, ärendet avslås med
kautschukstämpel, som på frihetstiden: Nej, Sven Anér, ad acta,
förstår du väl!
Men detta avgörande
viktiga problem försöker Croneman aldrig analysera. Allt vad
polisen GW gör är rätt, och allt vad skriftställaren GW gör är
rätt och dessutom lysande, på de litterära galaxernas isklara
plan.
Lars-Erik Berenetts försupne militär
är en liten mästerknorr. Jonas Karlssons överklassadist är bara
helt enkelt genial, och Johannes Brost, ja, jösses, Johannes Brost
är magnifik.
Croneman skriver som en
volontär som uppmanats att säga ett vänligt ord men som
exploderar. De tre aktörerna rev av några dagar på jobbet, Brost
höll under premiärproduktionen mest tyst - men, jösses, magnifik!
Alex Schulman twittrade
till DN och undrade över överdrifterna. Ja, det går att undra:
Helena af Sandberg /felstavad/ har ni
heller aldrig sett bättre, hennes Jeanette Eriksson är skör som
ett rö i vinden, skarp som en rakkniv, tvekande och dröjande och
sörjande – men i den tystnad hon talar får hon allt sagt –
- Croneman kan inte ha
skrivit sådant blaj utan att ha vadat styrd in i denna dubbla,
trippla soppa. Journalister måste ha en kompass som inte får
missvisa. Har Croneman bestämt sig för att djävlas, helt enkelt?
Att ta död på Pilgrimmen genom att smörja honung och kristyr över
hela schabraket?
Herbert Tingsten berättar
i sina memoarer att han en gång bad sin kollega Johannes Wickman ta
i lite grann i en utrikeskonflikt. Wickman tog i så att hans
mellanstick fick motsatt verkan. Har Croneman varit en ny Wickman?
Till sist, för den här
gången: naturligtvis är det det orimliga utgångsläget som har
gett utslag. Ingen har riktigt vetat vad det är som visas på
skärmen. Fact eller fiction? Eller båda delarna – plus money,
money, mixat i en cocktail med bottensats av unket hån mot en
statsminister, som statens agenter lejdes att mörda. Sven Anér
DN och dess journalister är en lögnaktig propagandamaskin, det är en mycket kort sammanfattning. Tyvärr är DN långtifrån ensam svensk representant för dyngskallemedia.
SvaraRaderaDu Magnus, du är verkligen en sann intellektuell!
RaderaAnonym: "Du Magnus, du är verkligen en sann intellektuell!"
RaderaTack. Var det gärna du också genom att till att börja med inte skriva under Anonym.