Till minnet av Plex

25.6.2011. Per Yng och kolleger!

Sven Plex Petersson var skicklig och etablerad journalist på Östersunds-Posten, både på sportsidor och allmänna sidor, när han tidigt 1956 for till Cortina d´Ampezzo för att bevaka slalom, jag tror huvudsakligen damslalom, för Ö-P och för Dagens Nyheter,

Jag logerades den gången i ett av rummen på pensionat Cortinese tillsammans med Plex, som jag knappast kände tidigare. Plex hade just råkat ut för ett par benbrott. Han tog upp viss plats med gips och bandage i det lilla rummet; jag fick dra mig undan till ett hörn. Självfallet blev vi goda vänner. Alla blev goda vänner med Plex, och vi höll kontakten fram till ett av de sista åren:

”Hej, det är Sven.”

”Lika illa här.”

Vi möttes på skilda ställen: Åre. Innsbruck. Gustavsberg, där jag frågade Sven hur han klarade av alla nyfikna på Konsum.

”Jag försöker vara allmänt vänlig och inte bry mig för mycket”.

Vänligheten var ett av Sven fina särdrag. Och förmågan att alltid lyssna, under ett samtal. Lyssna, engagerat kommentera. Säger du det, Sven?

Sven Plex Petersson blev ett stort namn inom journalistiken och raskt i det nya TV-mediet, men perfekta reportrar finns det gott om. Plex hade det lilla extra. Det stora extra.

Jag ringde ofta Plex hem till Lidingö, men jag störde aldrig, sa han. Vad roligt att höra din röst.

Gun Hägglund ringde mig i dag på förmiddagen. Plex, en så fin människa.

Hans sista år var sorgtyngda. Hans närmaste tynade bort.

Hälsa dina kolleger, Per Yng, och tala varmt för Sven Plex Petersson. Med ett t och två s och ett varmt, varmt hjärta.

Sven Anér, Öster Edinge 271, 740 10 Almunge. 0174-500 .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs sidan "Om kommentarer"