Sågs flickorna vid Dekorima?

9.6.2011. Jag får rubrikens fråga på nytt och hänvisar nu bl a till det nya blogginslaget ”Har han verkligen ståttmed vapen i hand?” Jag tycker att utskriften av Annelis samtal med Olle Alaén ger sanningen, så långt det går att komma eller så långt den går att belägga.

Och jag väljer att tro på flickorna, i det här fallet Anneli. Och deras uppgifter har så vitt känt knappast betvivlats av förundersökningsledningen (som för all del vet allt som går att veta!). Den enda antydan till tvivel som tycks framkomma härstammar från JO Axbergers egen lilla fatabur när han i granskningsrapporten skriver att

möjligheten att kvinnorna misstar sig beträffande tidpunkten (datum) för sin iakttagelse kan inte uteslutas,

Säger Axberger för att få någonting sagt. Han talar mot bättre vetande. Det går inte att samtidigt påstå att

möjligheten /finns/ att kvinnorna misstar sig beträffande tidpunkten (datum)

när det i samma andedrag sägs att

det finns dock knappast skäl att anta annat än att en händelse som gett upphov till tipset ägt rum.

Hur många andra kvällar blev flickorna inblandade i en skottlossning vid Dekorima? Nej, Axberger är bara ute för att sprida lite dimma, statsvänlig dimma.

Den stora, skrämmande dramatiken är ju i själva verket den här: åklagare och polis har självfallet hela tiden vetat exakt vad som skedde. Det var ju åklagare och polis som arrangerade hela mordet. De har dock knappast kunnat förutse Annelis och Annikas uppdykande vid den sedan länge rekognoscerade brottsplatsen, klassiska Dekorima.

Jag märker att jag måste tala liksom på olika plan. Vad tycktes ske? Vad skedde? Vad visste vilka om vad som skulle ske? Vsd var spaningsledare Ölvebro tvungen att låtsas som han inte visste? Vad har hur många vetat som ingenting sagt? Det blir ett slags virtuell TV. SA.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Thomas Kanger skriver (om jag minns rätt) i sin bok om palmemordet att Morelius såg 2 flickor vid Dekorima. Jag har läst Morelius vittnesmål via itdemokrati.nu men där hittar jag ingen sådan uppgift. Det skulle ju smälla högt om det verkligen var så att finskorna sågs av någon (annan än gärningsmannen då). Har du sett samma uppgifter/förhör som Kanger? MVH, Mats

    SvaraRadera
  2. Läs via itdemokrati Alf Lundins vittnesmål från 22/2-89. Del två, sidnr 12 31. Alf tystades genom att han hotades med att själv ha varit mördaren, varpå han tvingades ta tillbaka allt han sagt inklusive detta om flickorna som gick förbi. Detta hände -94 då flickornas vittnesmål avslöjats.

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"