Redaktionschef Martin Jönsson. SvD:

Ja, Martin Jönsson, jag är envis, precis så envis som dina reportrar ute på nyhetsfältet när det bränner till. Jag ger dig nu ett förslag:

Jag tar upp två konkreta påståenden från min sida, i Lisbeth Palme-affären:

Jag hävdar att det inte finns något rättsintyg rörande Lisbeth Palmes påstådda skottskada, och

Jag hävdar att Lisbeth Palme övergav sin döde/döende makes ambulans mellan Dekorima och Sabbatsberg.

Om du och dina skickliga reportrar kan visa att jag har helt fel på dessa punkter, dvs att ett rättsintyg faktiskt finns samt att Lisbeth Palme inte övergav ambulansen utan anlände till Sabb samtidigt med och i samma ambulans som Olof, då kommer jag omedelbart att överväga ett tillbakadragande av alla mina anklagelser i ärendet, men jag kommer självfallet att ställa starka beviskrav.

Rättsintyget. Här är läget enligt min uppfattning detta:

Något rättsintyg har aldrig begärts, aldrig upprättats och aldrig uppvisats, t ex inte för Stockholms Tingsrätt eller Svea Hovrätt. Enda påstående som styrker förefintligheten av ett rättsintyg kommer från Rikspolisstyrelsens toppjurister, men detta påstående är osant och har aldrig belagts. Ingen har sett ett dylikt rättsintyg.

Jag närsluter RPS utlåtande, APAL-428-417/11, där RPS juristen Karin Mostad skriver att ”de begärda ,handlingarna innehåller uppgifter” etc. Borde ha stått ”handlingen”, eftersom det endast är ett enda rättsintyg som efterfrågas. Utlåtandet är enligt min mening djupt graverande,

Ambulansresan:

Olof Palme anlände ensam i sin ambulans ca kl 23.36 till Sabbatsbergs akutintag, medan Lisbeth Palme först ca 23.42 anlände i polisbil till sjukhuset, nu införd annat ytterplagg än det hon bar vid Dekorima. Var Lisbeth Palme tillbringat de mellanliggande sex minuterna är aldrig officiellt redovisat.

Om SvD, efter noggrann kontroll, kan visa

att ett rättsintyg faktiskt föreligger, t ex uppvisat i original, samt kan hävda

att Lisbeth Palme, iförd sin mockakappa från Dekorima, kl 23.36 tillsammans med Olof anlände i ambulans till Sabbatsberg,


kommer jag att lägga ner hela mitt journalistiska arbete med Lisbeth Palme-ärendet och då kanske också, i förlängningen, att för min del avsluta hela undersökningen av Palmemordet.

Värdet av de bevis, som du eventuellt kommer att visa upp, bedömer jag själv. Men skulle du önska opartisk, utomstående kontroll, vore jag beredd att överväga ett sådant förslag.

Jag ber om ditt preciserade svar. Detta handlar om en svensk ödesfråga, Martin Jönsson.

Kollegial, engagerad, oroad hälsning!

Sven Anér, Öster Edinge 271, 740 10 Almunge. 0174-500 66, 018-15 12 79.


./. Officiellt utlåtande från RPS/Rikskrim.

5 kommentarer:

  1. Intressant är också åtalspunkten mot Pettersson angående Lisbet Palme i Tingsrätten. Där han inte fälldes för mordförsök utan "framkallande av fara för annan".
    Uppenbarligen för att ingen nitisk försvarsdvokat skulle börja nysta i alla missar man gjort när man konstruerade bevismaterialet.

    SvaraRadera
  2. Jag skickade ett mejl och frågade aftonbladet varför dom aldrig skriver om Leif GW´s Palmeutredning. men jag fick aldrig något svar.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg bildbeviset som jag såg i en tidning. En fotograf tog en bild av fru Palme när hon just lämnat en polisbil och ska in på sjukhuset. Då har hon en kappa utan kulhål på sig.

    SvaraRadera
  4. Till bilden hör också att juristkommissionens intervju med obducenten Milan Valverius till stora delar är sekretessbelagd - inte bara det som rör obduktionsprotokollet, utan även Lisbet Palmes påstådda skottskada, som heller ingen rättsläkare tilläts att undersöka.

    SvaraRadera
  5. Jag har skickat mail om detsamma till Moderaterna, MUF, SSU, EXPO, MP, Aftonbladet, men alltid samma svar; D.v.s. inget.

    /Olof Ekesäter

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"