Lisbeth-Gate?

30.9.2011.

Jag läser igenom de senast inkomna kommentarerna, och jag finner att jag i dag står helt oemotsagd, vilket naturligtvis är både bra och inte. Mothugg ger mentalt tuggmotstånd. Men tack alla ni som i dag mailar och som liksom självklart följer min huvudlinje: Lisbeth Palmes irrfärd genom stan omedelbart efter skottet mot Olof måste belysas, måste klaras ut, måste brännmärkas!

Tomas frågar varför det var så viktigt att dokumentera Lisbeth Palmes skottskada – ja, jag har tagit upp just den frågan några gånger, men jag har inget bra svar. Om denna påstådda skottskada nödvändigt skulle beläggas hade det väl varit rimligt att förankra den säkrare. Kunde inte en läkare ha fixats som bekräftade? Kunde inte en skada ha arrangerats på ett trovärdigt sätt? Tydligen litade arrangörerna (och, som det hittills har visat sig, med rätta) på att ingen skulle kontrollera. Inga poliser, ingen press?

Olof Ekesäter får inga svar, oavsett adressaternas partikulör – nej, det är och förblir det underliga. Du buntar ihop MUF med SSU och MP, men får identiskt samma icke-reaktion.

Varför? Varför står MUF och SSU hand i hand till ondskans försvar? Reinfeldt angav tonen då han uttalade sitt tysta anatema över mig och Avsan-affären 1908, och alla lyssnade snällt. Lyder SSU Reinfeldt? Ja.

Ja, Tomas, Henning Mankell är på gång. Jag har skrivit ett par brev till Mankell, men om jag har inspirerat honom vet jag inte; han har ännu inte svarat. Han är en tung och orädd opinionsbildare.

Min blogg är numera rejält etablerad som den kanske viktigaste informations- och åsiktsestraden vad gäller Palmemordet, över 30 000 besök, och den läses av de höge, det kan jag försäkra. Men alla myndigheter och likställda som jag talar med låtsas alltid som om svenanerpalmemordet är okänt. ”Jaså, en blogg, jaha…”

Kom igen, med mera ros och mera ris!

Jag läste på Text-TV pm journalisterna Bernstein och Woodward som skapade Watergate och som myntade uttrycket. För den djupgående korruptionen, det djupgående statliga myglet.

Kan jag mynta uttrycket Lisbeth-Gate? Jag prövar. Den som ska symbolisera en ”gate” måste vara den centrala personen, den alltid närvarande, före, under och efter, och personens ord ska ha varit lag. En Nixon. Skyddad, åtminstone ett bra tag, av horder av kritstreckrandiga agenter och devota poliser.

Jo, Lisbeth-Gate.

Anklagar du, Sven Anér, Lisbeth Palme för själva mordet?

Svår fråga. Jag anklagar Lisbeth Palme för nära koppling till mordet som det kom att utföras.

Hade mordet inte kunnat utföras utan Lisbeth Palmes medverkan?

Hypotetisk fråga. I så fall på annan plats och under andra former.

Var Lisbeth Palme helt medveten om vad som skulle hända?

Jag har noga tänkt igenom den frågan och jag svarar ja. Kappbytet, och allt vad därmed sammanhänger, måste ha fordrat Lisbeth Palmes aktiva medverkan, från tidigare på morddagen, (och naturligtvis ännu långt tidigare!), före biobesöket, fram till kontakten med släktingarna i Sabbatsbergs väntrum. Ja. Och fram till i dag.

Kan Lisbeth Palme ha lockats att delta? Övertalats?

Ja, säkert. Men hur kan någon lockas att medverka till mordet på sin man? Vilken morot?

Hur viktigt är hela detta Lisbeth Palme-inslag?

Avgörande viktigt. Det är den nära nog allestädes närvarande Lisbeth Palme som utgör det viktigaste skälet till maktens totala mörkläggning.. Caesars hustru…

Har mordet fastnat i Lisbeth-Gate?

Ja. Tills vidare.

Sven Anér

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas verkligen att du med hjälp av andra får fram sanningen om Palmemordet. Det kan ju tyckas omöjligt att Lisbeth Palme skulle vara inblandad i mordet på sin man Olof, men ingenting är omöjligt. Både hon och sina söner säger ju att det var Christer Pettersson som mördade Olof. Har alla de tre gett tillåtelse till att Olof skulle mördas??
    Nu är Håkan Juholt i blåsväder och det skrivs och talas om denna skandal, men nog är det en betydlig större skandal om Palmes mördare blev befordrad efter mordet till domare och nu sitter i riksdagen. Ja Carl Bildts inblandning i Lundin Petroleum behöver också granskas. Det finns säkert flera skandaler i riksdagen också men Bildt och Palmes mördare kan nog känna sig trygga. De granskas inte? Mycket är skumt med Palmemordet? Är det därför som inte någon journalist vill gräva i det?

    SvaraRadera
  2. Om det är som du Sven säger, att Palmes mördare idag sitter i Riksdagen sedan flera år, är det för att han ska hålla koll på andra ledamöter, så att ingen tar upp Palmemordet på något sätt i något sammanhang. Det har ju ändå enligt din bok varit en del som gjort något,t.ex. Morgan Johansson och Ulrica Messing, tror jag du nämnde i din bok, De sammansvurna.
    Om han nu blev befordrad till Rådman och Domare efter mordet, var riksdagsplatsen också en befordran?

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"