”Ska en myndighet hålla koll på sina papper?” ”Ska en myndighet reagera på dödligt ambulansfiffel? ”Du pratar, Sven Anér”

24.5.2013. Vi har följt en god vän till den sista vilan, vi förbereder försäljningen av ett älskat fritidshus – en komprimerad fredag, med verksamheter som vill rycka andan från oss. En begravningsdag blir alltid en heldag, som lämnar efter sig eftertankar och inte lämnar utrymme för just mer.
Brevbärarn kommer då äldste sonen Göran ska skjutsa oss till Vaksala kyrka med Upplands spetsigste torn.
Nån bra post?” som jag alltid frågar Lena.
Ja, polisen är det visst”.
Rikskrim sänder mig ännu ett nej-brev: nej jag får inte ut en bild av Lisbeth Palmes kappa. Den bedömer jag som hemlig. Men du kan ju alltid begära ett myndighetsbeslut, säger krkom Melander.
Årendet vill inte släppa min hjärna inne i kyrkan. Jag hade inte hittat bilden vid en första koll i de många pärmarna – men hur är det egentligen? Har jag inte den bilden någonstans ändå? Jag måste leta en gång till.
Jag sätter mig i vit skjorta och mörk slips och letar. Visst, så småningom kommer den fram, i svartvitt, från ett av mina PALME-nytt-nummer från år 2000 – visst där satt den.
Men det är väl knappast jag, som engagerad men oavlönad allmoge, som ska ha det pysande och pyrande Palmemordet på mina fem fingrar varje sekund. Jobbet är krkom Melanders. Hans jobb hade varit att sända mig bilden – säkerligen i bättre kvalitet än den jag har framför mig – och krkom Melander bör veta att en så central bild länge har legat ute hos media; senast visad, tycks det, av Uppdrag Granskning 2006, en av de få gånger UG har agerat i Palmesfären.
Melanders blunder, avsiktlig eller möjligen inte, kastar ilsket strålkastarljus över den förljugna verksamhet som år ut och år in oförtrutet pågår i det stora huset vid Polhemsgatan. Jag tror att Melander har vetat, men varje litet nålstick mot denne osannolikt besvärlige Sven Anér bör förstås injiceras, inom denna serie av trakasserier.
Tar jag i? Avsiktligt nålstick? Trakasseri? Nej, jag gör nog inte det. Inte när jag ser på 27 års surdeg, den som aldrig skulle ha börjat jäsa om någon hederlig polis efter den 28 februari 1986 hade sagt sig att Lisbeth Palme blev självfallet aldrig påskjuten, för då hade det naturligtvis ordnats med rättsintyg på Sabb, där en professor i dermatologi hade stått beredd att undersöka.
Tvivlet var sått, flera tvivel kom under de närmaste dagarna. Den 5-6 mars skulle hederliga poliser – och de borde ha varit många vid det här laget – chefer som assistenterna på fältet – ha kunnat konstatera att en arrangerad komplott råder, med kolleger medverkande!
Men den reaktionen kom inte, har ännu inte kommit. I stället väljer två viktiga myndigheter i sjukvårdens tjänst att slå ifrån sig, när jag visar att Olof Palmes journalblad blev förfalskat:
Vi struntar i om våra grunddokument är förfalskade”, säger landstinget, överfört till samtalssvenska, och ”Palme var ändå död innan han kom till Sabb, så då spelar väl eventuell förfalskningskriminalitet ingen roll… Gå och lägg dig, Sven Anér och dra nåt gammalt över dig, det här är som det är, kan du inte fatta det?”
Jag kan fatta men inte acceptera, krkom Melander och Ask och Stark och Avsan, den senare häromdan Svenska Dagbladets rådgivare i brottsbekämpningsfrågor.
Jag ska gå och lägga mig, men jag ska inte dra nåt gammalt över mig utan ett nytvättat påslakan med rosor och slingrande grönt.
Sven Anér

5 kommentarer:

  1. Min egen erfarenhet av korruptionen inom rättsväsende och myndigheter är att det inte går att vinna. Inte i Sverige. Däremot är chanserna förmodligen hyfsade i Europadomstolen för mänskliga rättigheter. Själv driver jag min process "in absurdum" d v s där avslagen direkt strider mot de grundläggande rättsprinciperna som skyddas av de konventioner Sverige skrivit på i EU-fördraget. Domstolarna i Europa är i allmänhet mer oberoende än de svenska.
    Jag föreslår, Sven, att du överklagar med hänvisning till bl a likhetsprincipen. Felaktiga journalanteckningar ska strykas oavsett andra ovidkommande händelser.(Att patienten uppges vara död vid ankomsten duger inte. Dödsfallet var dessutom inte verifierat vid denna tidpunkt) Bevisen för förfalskningarna är mycket klara. Det är alltså Socialstyrelsens uppgift att utreda dessa uppenbart felaktiga journaluppgifter och fatta beslut utifrån anmälan. Överklaga beslutet och begär att Socialstyrelsen handlägger denna fråga på samma sätt som man handlägger alla andra frågor om felaktigheter i journaluppgifter.

    SvaraRadera
  2. Tänk på att det var OLOF som ville gå hem och inte Lisbet. Se förhören av Mårten Palme där det framgår.

    Anti Avsan var knappast inblandad heller. Visserligen är inte alibit starkt, men det betyder inte att han var på Sveavägen. Dekorimamannen var han inte. Det har man kunnat konstatera. Jag tror inte att finskorna skulle ta fel på ca 20 cm när det gäller längden. Allt pekar på att Tom F. är gärningsmannen med en viss medverkan av andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hur har man kunnat konstatera att Anti Avsan inte är Dekorimamannen menar du?
      och vem är denne Tom F du nämner?

      något sånär vänliga hälsningar
      Magnus

      Radera
    2. Mårten Palmes vittnesmål är inget annat än manipulerat "Skit".Från det att han har givit sitt spontana vittnesmål, med mannen med de stålbågade glasögonen etc. etc .blir han av utredarna,påverkad ( och anmanad)? till att lämna rent falska vittnesuppgifer i rättegången mot Christer Pettersson.Det finns fler runt Sveavägen, som gått in och lämnat "Mutade" vittnesuppgifter, för att få till stånd denna "Farsartade" rättegång Mot Christer Pettersson.Ingen har lämnat signalement på gärningsmannen, till utseende, men det har bitit sig fast , att han skulle likna den där fantombilden som HH lanserade som sin "shackpjäs".Sen kom han med en till: den där på "Skuggan", vad han nu la in i detta, rent Symboliskt?. Svenskt Rättsväsende har skämt ut sig till denna grad, så jag vet inte hur de skall kunna reparera det.Utländskt rättsväsende har full koll på vad som sker....hoppas jag i alla fall....

      Radera
    3. Var får man tag i Mårten Palmes vittnesmål?

      Radera

Läs sidan "Om kommentarer"