5.5.2013. Jag har den
tjocka blåa lagboken framför mig och slår upp Hälso- och
sjukvårdslagen (1982:763). Jag märker omedelbart att varenda en av
de försyndelser som begicks i anslutning till Sabbatsbergs sjukhus
under Olof Palmes sista stunder borde ha inrapporterats, åtgärdats,
kanske lett till åtal.
Tänkbara lagbrott finns
noggrant kodifierade. Lagen har funnits. Men lag hjälper inte stort
om efterlevnaden saknas; en banalitet, men en otäck banalitet.
Jag citerar nu ur denna
lag och angränsande förordningar, tämligen slumpvis, och
katastrofminuterna Dekorima-Sabbatsberg blir kusligt konkreta. Det
uppstår en skur av brott. Brott mot konkret lag, brott mot
personligt ansvar. Brott mot vanligt vett.
Jag låter den torra
lagtexten ge grund för eftertankens skarpa reflexioner:
Inledande bestämmelser
1§ Med hälso- och sjukvård avses i
denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och
behandla sjukdomar och skador. Till hälso- och sjuvården hör även
sjuktransporter samt att få ta hand om avlidna.
Anslaget är klart.
”Förebygga skador. ”Sjuktransporter”.
Mål för hälso- och sjukvården
2§ Målet för hälso- och sjukvården
är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela
befolkningen. Vården skall ges med respekt för alla människors
lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har
det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde
till vården.
Självklart och
kristallklart. På varje enskild punkt har arrangörerna av mordet på
Olof Palme brutit mot lagen.
Krav på hälso- och sjukvården
2§ Hälso- och sjukvården skall
bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Detta innebär
att den skall särskilt
Nr 1. vara av god kvalitet och
tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen,
Nr 2. vara lätt tillgänglig,
Nr 3. bygga på respekt för patientens
självbestämmande och integritet,
Nr 4. Främja goda kontakter mellan
patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen.
Lag (1996:786) om tillsyn över hälso-
och sjukvården
Allmänt
1§ Hälso- och sjukvården och dess
personal står under tillsyn av Socialstyrelsen.
Socialstyrelsens befogenheter
10§ Den som bedriver verksamhet som
står under tillsyn enligt denna lag och den som tillhör hälso- och
sjukvårdspersonalen är skyldig att på Socialstyrelsens begäran
lämna handlingar, prover och annat material som rör verksamheten
samt ge styrelsen de upplysningar om verksamheten som styrelsen
behöver för sin tillsyn.
Jag bryter där. Här sägs
alltså att det definitivt inte får finnas några vattentäta skott
mellan sjukvården och socialstyrelsen, dessa instanser ska snarare
fungera som kommunicerande kärl.
Men om det klickar, vad
händer då? Låt se:
13§ Om Socialstyrelsen får kännedom
om att någon har brutit mot en bestämmelse som gäller verksamhet
som står under Socialstyrelsens tillsyn, skall styrelsen vidta
åtgärder för att vinna rättelse och, om det behövs, göra
anmälan till åtal.
Visst, och det är exakt
detta som nu sker, i varje fall börjat ske: socialstyrelsen har av
mig fått tips om förfalskning och omförfalskning av en
patientjournal, och socialstyrelsen agerar nu. Ända fram? Det är
det jag hoppas.
20§ Socialstyrelsen skall, om inte
annat följer av 33§ lagen (1994:954) om disciplinpåföljd m .m. på
hälso- och sjukvårdens område, göra anmälan till åtal, om den
mot vilken disciplinpåföljd kan ifrågasättas är skäligen
misstänkt för att i yrkesutövningen ha begått brott, för vilket
fängelse är föreskrivet.
Så långt mina centrala
axplock ur de lagar som finns men som samtliga så cyniskt
nonchalerats. Om jag inte, för några dagar sedan, hade anmält den
dubbla förfalskningen av Olof Palmes patientjournal både till
socialstyrelsen och till ansvarigt landstingsråd skulle denna svarta
affär antagligen ha för alltid fastnat i den kletiga sörja som
omger mordet på en statsminister.
Det är lätt att peka på
enstaka brott som begåtts, på vägen mellan Dekorima och
Sabbatsberg. Jag kan ta några ur högen:
Sabbatsbergsambulansen som
rekvirerades men aldrig ryckte ut;
Sollentunaambulansen som
körde fel, lång väg till sjukhuset och som stannade till (!) under
den påbjudna ilfärden till akutmottagningen;
Det lögnaktiga
hemlighetsmakeriet kring Lisbeth Palmes osant presenterade
skottskada, samt
Förfalskningarna av Olof
Palmes patientjournal, av vilka den första uppenbarligen beordrats
samt försvarats av i tjänst varande chef för den svenska
rikskriminalpolisen, sedermera entledigad polisöverintendenten Tommy
Lindström.
Jag tänker ofta på hur
nära jag var att direkt och för all framtid avslöja de stora
brotten, när jag av Lindström narrades att tro att patientjournalen
inte alls vore förfalskad, det hade bara kört ihop sig lite grann
vid kopieringen…
Ja, vad hade inte kunnat
göras om vi, ganska fåtaliga journalister, redan på ett tidigt
stadium beslutat oss för att inse att allt, bokstavligen allt inom
Palmesfären var vrångt, skevt, snett, fel? Vi såg diskrepanser,
men det hade velat mycket till för att vi skulle ha upptäckt och
dissekerat den totala, besinningslösa lögnen.
Gunnar Wall och jag slog
alltså det första larmet om patientjournalen i tidningen
Internationalen så tidigt som 1989. Borde inte detta ha
uppmärksammats? Har inte det allmänna skyldighet att följa
dramatiska informationer i pressen? ”Det allmänna”? Styrt av
kriminella personer som rikskrimchefen Lindström?
I fjol, 2012, larmade jag
på nytt, efter 23 år (varför hade jag dröjt så länge?), men
absolut ingenting hände, i linje med någon av de lagparagrafer jag
just citerat. Ingenting. Naturligtvis borde landstinget i Stockholms
län ha skakats av den information som inkommit från en aldrig
dementerad professionell journalist. Landstinget skulle ha uppsatt en
skrivelse till den överordnade socialstyrelsen, ”det finns
misstanke om allvarliga förvanskningar av Olof Palmes
patientjournal, vi skyndar oss att anmäla…”.
Men inte. I stället blev
jag obstruerad och befunnen besvärlig, och i tidernas fullbordan
sitter jag med ett krav på 65 kronor från landstinget, för
rekommendation av skickade handlingar.
Det är ju bra. I denna
allmänt nedgångna byråkrati tillser i alla fall den sjukvårdande
myndigheten att 65 kronor för (ett helt onödigt och möjligen i
grunden lagstridigt) rek krävs ut från denne bråkige hr Anér som
sätter sig upp mot överheten. Ärendet behandlas i dag av en av
landstingets jurister, som borde ha annat att syssla med. Hon har nu
funderat i över två veckor, möjligen generad.
Den här snabba och
ingalunda kompletta översikten visar framför allt ett förhållande:
lag hjälper inte om inte viljan finns. Att det är förbjudet att
radera i ett offentligt dokument begriper varje 5:eklassare, det
behöver han eller hon ingen lag för. Men ämbetsmän som vill begå
brott kan alltid ta den lilla risken av upptäckt. Samhället lever
på gränsen av att bli avslöjat, på randen av bråddjupet.
Nu mal rättens kvarnar,
hoppas jag. Och då kanske de inte så lätt kan stoppas.
Sven Anér
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Läs sidan "Om kommentarer"