PS: Dvd-sabotaget till polisåklagare!

13.1.2012. I dag kom detta i brevlådan:

2012-01-10 Diarienr (åberopas vid korresp): AD-159-15954-11, Sven Anér Karlsrogatan 85 A, 752 39 Uppsala

Skrivelse om misstänkt olovlig avlyssning m.m.

Er skrivelse om misstänkt olovlig telefonavlyssning m.m. (vårt diarienummer AD 159-15954-11) är överlämnad för bedömning och handläggning till överåklagare Björn Ericson vid Riksenheten för polismål.

Med vänliga hälsningar, Säkerhetspolisen (ej undertecknat).

Jag hade börjat ge upp hoppet, och jag satt just i den blå TV-soffan och funderade på vad som vore mitt bästa nästa steg när det rasslade till i hallen.

Det möjligen löftesrika är det förhållandet att Riksenheten för polismål, i Malmö, endast tar sig an sådana ärenden där misstänkt polisverksamhet figurerar. Säkerhetspolisens besked om att den sänt ärendet till Riksenheten visar alltså, av allt att döma, att misstankar mot just poliser, för eventuell olovlig telefonavlyssning resp för olovlig brevöppning (brott som båda kan ge två års fängelse), är aktuella. Så kanske händer något.

Jag har tidigare funnits med i ärenden där Björn Ericson blivit min handläggare, och de gångerna har ärendena utfallit till min nackdel. Men då har ärendena inte varit så klara som jag anser att detta dvd-ärende är.

Livstecknet från SÄK är det första som når mig i denna så otäcka sak. Med POSTEN har jag alltså haft ett telefonsamtal med en tämligen bister säkerhetschef Alexis Larsson, det är allt, medan TELIA tydligen inte besvarar brev över huvud taget.

Det är ju oerhört viktigt att mitt och Bo Alvbergers ärende verkligen blir genomlyst. Rättsstaten vilar på brevhemlighet och telefonsäkerhet, jämför FRA-debatten, och den grova misshandel som mina tre dvd-skivor i tre efter varandra följande försändelser blev utsatta för känns ju som grundskott mot samhället, mot den höga kultur vi berömmer oss av.

Dvdn handlar om Lisbeth Palmes koppling till mordet på Olof. Det ger ett perspektiv.

I shall keep you posted. Jag kommer att berätta vidare på bloggen.

Sven Anér

2 kommentarer:

  1. Björn Eriksson är väl tyvärr känd för att lägga ned ALLA anklagelser, som har med polismyndigheten att göra! En plan B kan nog behövas om det är möjligt... Det kan ju emellertid knappast vara en slump att samma sabotage sker med flera försändelser efter varandra. Att Du INTE skulle vara avlyssnad eller för den delen "avlyssnad" via datorn, skulle nog vara ganska otroligt. Konstigt att inget av de politiska partierna tar de allt mer genomarbetade undersökningarna om Palmemordet på allvar, och startar påtryckningar, för att följa upp alla "nya" fakta som du och andra sk "privatspanare" med åren har sammanställt. Kan inte någon som är duktig på det starta en Facebook-grupp för att driva opinion för att få frågan på bordet igen?
    Jag tror att opinionen börjar bli ganska stark, och att ni som jobbat så hårt måste kunna få kredit för allt jobb ni lagt ned nu snart!

    SvaraRadera
  2. Hej Sven!

    Läs gärna denna artikel som Kenneth Rasmusson och jag har publicerat på Newsmill:

    Jäv när S-regeringen utredde CIA-flygen
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/26/j-v-n-r-s-regeringen-utredde-cia-flygen

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"