Öppet brev till Lisbeth Palme

8.1.2012. Lisbeth Palme!

Jag har sedan några månader tillbaka mycket klart och skarpt noterat att du under mordkvällen anlänt till Sabbatsbergs akutintag sex minuter efter Olof. Du har uppenbarligen körts dit i en kommissariebil, med Christianson/Rehnstam och inte i Olofs ambulans, som du steg in i vid Dekorima. Uppgifterna har på myndighetshåll aldrig dementerats. Där står saken i dag.

Jag begär nu din hjälp, bl a eftersom jag sedan i december i fjol försäljer min dvd ”Lisbeth Palme – mordets stora gåta”. Jag har sökt nå dig med ett vanligt brev, men Eniro hittar dig inte. Detta öppna brev på min mycket välbesökta blogg

www.svenanerpalmemordet.blogspot.com

torde dock i någon form bli känt för dig.

På nämnda blogg, och på min dvd, återger jag den avgörande relevanta bild, där du på Sabbatsbergs akutintag uppenbarligen hastigt lämnar kommissariebilen, iförd en mörk tygkappa med slejf och kapuschong, alltså inte den mockapäls du bar vid Dekorima. Vid mitt möte på Tuna bygdegård visades denna bild i monumentalformat och väckte uppseende.

Nu presenterar jag två alternativ: antingen tar du avstånd från Ulf Karlssons bild, eller också förklarar du hur bilden, som visades i stort 4-spaltigt format i Göteborgs-Posten redan den 2 mars 1986 utan att påtalas, har tillkommit, eller också medger du de fakta som utgör bakgrund till bilden. Antingen eller.

Lisbeth Palme – jag är inte okänd för dig. Vi har träffats två gånger, båda tillfällena före mordet på Olof. Detta skedde sommaren 1970, då jag medföljde Olofs och din resgrupp vid det officiella Washingtonbesöket, samt senare under samma sommar, då Olof bad mig komma ut till Harpsund för att klara ut en politisk förveckling i samband med det nyss avslutade Moskvabesöket; du fanns inte med i Moskva.

Jag anser att du någon gång efter mordet borde ha hört av dig till mig, men jag har inte hört av dig och har inte haft telefonkontakt. Till min nyssnämnda blogg inkommer förfrågningar rörande din position i denna stora mordaffär, och jag kan endast svara att uppgift står mot uppgift.

Jag frågar dig nu åter: kan du ge mig en korrekt beskrivning av det händelseförlopp där du, så nära knuten, medverkade, kring den 28 februari 1986? Hur och varför bytte du kappa, hur kunde du överge Olof under ambulansfärden, hur kunde du osant påstå att du blivit påskjuten vid Dekorima, varför ordnade du inte med rättsintyg rörande påstådd skada, hur kunde du tillåta att två i efterhand laboratoriepreparerade plagg omedelbart sändes till Bundeskriminalamt i Wiesbaden, trots att du visste att skadorna på plaggen tillkommit på annan plats än Dekorima och trots att du aldrig bar den ”T-shirt” som Bundeskriminalamt undersökte? Och så vidare.

Jag har efter över 25 års arbete aldrig kunnat finna att dessa frågor blivit korrekt besvarade, av dig eller i utredningen över huvud taget.

Lisbeth Palme, tillåt mig att möjligen bli patetisk. Sanningen, Lisbeth Palme, är en i längden ståndaktig företeelse, och vår historia omhuldar sanningar, däremot inte lögner. Sanningar återfinns, möjligen först efter några decennier, på historiekrönikornas blad, men dit hittar sanningarna alltid, till slut.

Tror du verkligen att sanningen om Olofs död, sanningen om din medverkan, skulle kunna hållas utanför? När jag säger ”din medverkan” gör jag detta med allvar och övertygelse. Du måste, medan du går arm i arm med Olof mot hans förutbestämda död vid Dekorima, ha varit fullt insatt i mordets förberedelser, och du måste ha varit informerad om mordplanerna under flera dagar, kanske veckor före den avgörande händelsen. Jag hävdar detta kusliga men faktiska förhållande bl a mot bakgrund av att du utan att protestera överger Olofs ambulans och sätter dig i Christiansons kommissariebil, alltså ett oerhört sätt att agera.

Lisbeth Palme, min försäljning av dvdn ”Lisbeth Palme – mordets stora gåta” fortsätter under ökande efterfrågan, men jag kommer självfallet att avbryta denna försäljning om och när jag får faktaupplysningar från dig som skulle kunna visa att min presentation på någon avgörande punkt vore felaktig. Kan du ge mig sådana faktaupplysningar?

Eller förhåller det sig så – och detta är en mycket hård fråga – att du förlitar dig på regeringens och myndigheters ständiga beskydd i mörk sak?

Svara mig nu! Vi hederligt arbetande journalister är faktiskt, om uttrycket tillåts, inte löss i den svenska fanans veck. Vi är precis motsatsen. Vi arbetar för heder, hederlighet och sanning, i fallet Olof i motvindar med en styrka lik den som ett stormdrabbat Sverige upplevde de senaste veckorna.

Jag kände Olof en aning, jag fick se en kontur av hans mänsklighet, medmänsklighet. Ge mig nu, och ge framför allt den svenska allmänheten, en kontur av mordet, som det verkligen var!

Djupt oroad, djupt skakad hälsning!

Svara till

Sven Anér, Karlsrogatan 85 A, 752 39, eller per telefon till 018-15 12 79.

Kanske skulle ett telefonsamtal kunna reda ut några knutar, i en affär som i dag är endast hårdknutar!
Det ultimata dokumentet: köp dvdn!

Skynda dig att skaffa ”Lisbeth Palme – mordets stora gåta! Snart kommer hela mordgåtan att spricka, och då blir min dvd det slutgiltiga, ultimata dokumentet: aldrig motsagt, aldrig dementerat.

Så sätt in 60 kronor på pg 75 05 55-5, och du har den tunga informationen för framtiden!

Sven Anér

12 kommentarer:

  1. Sven, du skäller vid fel träd och du är optimist om du tror att den 80-åriga Lisbeth kommer att svara dig. Det finns - som du borde veta - en uppenbar förklaring till bilden. Det är Mårten Palme (i framsätet) och hans dåvarande flickvän Ingrid Klering (i baksätet) som anländer till Sabb omkring 00.20 med polismannen Stig Rosén vid ratten. Mårten och Ingrid kom som du vet från Gamla Stan (dit dom kom i taxi från Ingrids lägenhet på Vanadisvägen) och det var i Gamla Stan dom hämtade kappan, vilket Lisbeth med all sannolikhet bad dom om på telefon, när hon ringde från Sabb till Ingrid för att berätta vad som hade hänt. När bilden togs hade Lisbeth mött dom vid polisbilen och tagit på sig den nya kappan. Ingrid och Mårten höll på att stiga ur, medan Lisbeth var på väg tillbaka in på sjukhuset. Fotografen Ulf Karlsson har aldrig bekräftat att han tog bilden 23.42, det är din gissning. Han var kvar på Sabb till 01.45. Om du påstår att något hände under ambulansfärden till Sabb påstår du ju samtidigt att ambulansmännen Peter Nordström (hette tidigare Andersson) och Christer Eriksson, som intervjuades tillsammans i Aktuellt på 10-årsdagen, ljuger så det står härliga till. Knappast troligt, eller hur? Har du gjort den självklara researchen att tala med Rosén, Nordström och Eriksson?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den mest långsökta och dumma förklaring jag har hört...
      Att springa ut och möta polisbilen för att ta på sig en ny kappa...
      - Det är februari i Sverige! vinter, kallt.
      -Lisbeth uppges vara skadad och är inne på akuten och får förmodligen i så fall behandling.
      -Hennes man ligger för döden på operationsbordet.
      -Hon är inne i värmen på akuten.
      -Hon är förmodligen chockad och förtvivlad.
      -Hon har förmodligen fått ta av sig jackan för att få sina skador undersökta

      Och du menar på fullaste allvar att det första hon gör när hon kommer till akuten är att:
      -lämna sin döende man
      -lämna värmen inne på akuten
      -springa ifrån sin egen undersökning.
      För att springa ut i kylan för att hämta en jacka som hon inte för en sekund behöver och kommer att få ta av sig direkt hon kommer in...

      Ja det låter ju så mycket mer logiskt än Svens förklaring.. NOT!

      Idiot!



      Radera
  2. Ja, varför kan vi inte få detta ur världen och gå vidare. Lars Christianson åkte aktuell kväll i en SAAB märkt 1210. Se Poutiainens "Inuti labyrinten" sid 412.
    Däremot verkar denne kommissarie i övrigt vara en något otydlig aktör denna kväll.

    SvaraRadera
  3. I Palme-nytt nr. 11, 11 sept. 2000, skriver Anér om sitt sammanträffande med Ulf Karlsson: Vi satt i regnet i bilen på Tenstas dystra T-parkering, och för första gången fick jag nu Ulf Karlssons detaljerade redovisning av mordnatten, öga mot öga med bilderna, framför allt Lisbeth Palme-bilden, framför oss. Ytterst osannolikt Ulf Karlsson vid detta tillfälle inte skulle ha bekräftat tidpunkten för när fotot togs. Jag tror inte Anér, vid minsta tveksamhet från Karlsson, skulle ha gått ut med detta.

    SvaraRadera
  4. Anér går ju ut hårt med att det är Lars Christianssons kommissariebil 1210, som visas på bilden. Det är ju helt fel. (Återigen: bild sid 412 i Poutiainens "Inuti labyrinten). Anérs/Karlssons bild visar en Volvo, men 1210 var ju en SAAB. Detta fel måste ju rimligen ha några konsekvenser i Anérs resonemang

    SvaraRadera
  5. Palme-nytt nr. 8, 14.6.2000, sid 11: "Fotografen ifråga, Ulf Karlsson, bekräftar vid samtal med mig (Sven Anér) dels att bilden verkligen föreställer Lisbeth Palme vid ankomsten till Sabbatsberg tidigast 23.39, dels att han inte vet vart negativet kan ha tagit vägen."

    SvaraRadera
  6. "vid ankomsten till Sabbatsberg tidigast 23.39" - vilket ju tydligt visar att Anér inte har fått ett dugg bekräftat av Ulf Karlsson när det gäller tidpunkten för fotot, bara att fotot togs någon gång EFTER 23.39. Vad fotot med all sannolikhet föreställer - polismannen Stig Rosén, Mårten Palme och hans dåvarande flickvän Ingrid Klering när de anländer till Sabbatsbergs sjukhus i Roséns polisbil - visar att fotot med all sannolikhet togs omkring 00.20.

    SvaraRadera
  7. Det kanske kan vara av betydelse att kika på bilden på Lars Christiansson kommissariebil 1210 från Poutiainens "Inuti labyrinten":
    http://www.zshare.net/image/98803345c3c81982/

    Bildtexten lyder: Fotot är taget vid mordplatsen omkring kl 23:50. Kommissarie Lars Christianson (till vänster) samtalar med Kjell Östling, befälhavare i piket 3230. I Christiansons bil (1210) i förgrunden sitter chauffören Hans Erik Rehnstam. I piketbussen skymtar föraren Leif Svensson. Foto: Vojta Klecka

    SvaraRadera
  8. Det finns flera anledningar till varför Ulf Karlssons bild inte kan föreställa Lars Christianssons och Hans-Erik Rehnstams radiobil 1210. Att den radiobilen var en SAAB, medan bilden föreställer en Volvo, är bara en av dem. Nu är det bara så att Anér har bestämt sig för att bilden föreställer radiobil 1210 och då spelar det ingen roll om radiobil 1210 var en SAAB eller en gul Trabant med röda prickar.

    SvaraRadera
  9. Jeg synes, at Sven Anér opfører sig dybt krænkende overfor Lisbet Palme...at påstå, at hun direkte skulle være med-ansvarlig for mordet på sin mand. Jeg har aldrig hørt noget så dumt. Hvis jeg var Lisbet Palme, ville jge heller ikke bruge min tid på sådan noget hjernedødt vrøvl. Jeg har læst meget om Palme-mordet, og at Lisbet Palme er en lidt "speciel/sær" type, kan vi godt blive enige om. Men jeg tror ikke på, at hun var direkte medvidende om, at Olof Palme skulle myrdes. At elementer i den svenske regering/politi(säpo) ved mere end de udtaler sig om, efter bla. min mening er så en helt anden sag.

    Sven Anér - tror du ikke, at du skulle bruge din tid på andet end Palme-mordet - jeg tror vist, at du er ved at tabe kontakten lidt med virkeligheden. Jeg "upp-skatter" dit engagement, men jeg tror vist du er ved at lede dig selv ud på et vildspor.

    Jeg vil dog så lige tilføje, at jeg tror nu heller ikke, at Christer Pettersson var Olof Palmes morder, men jeg tror, at Lisbet Palme fejlagtigt kan have overbevist sig selv om dette. Jeg vil bla. referere til Leif GW Persson...Christer Pettersson ville aldrig have formået at agere på en sådan måde som Olof Palmes morder gjorde. Olof Palmes morder var af en mere professionel kaliber.

    Sven Anér du burde sige undskyld til Lisbet Palme for det her. 90 år - tror du ikke du skúlle indse, at din tid som "privat-spanere" er ved at være udtjent. Det sidste du er kommet med hér er da "far out of this world". Jeg håber virkelig ikke, at folk tager dette her på alvor. I så fald må de være nogen, som tænker lige som dig.

    Lidt ros skal du dog også have med på vejen...din bog om Anti Avsan er interessant, selvom den ikke er særligt "juridisk/bevisligt" velunderbygget - indtil videre er det bare indicier, du har mod denne mand...men tankevækkende og burde bestemt udredes nærmere.

    Men Lisbet Palme som "medskyldig" - nej, aldrig i livet - du må være blevet lidt små-skør her på dine gamle dage - helt ærligt!

    SvaraRadera
  10. Ja og iøvrigt for at tilføje til ovennævnte - det er tankevækkende, at om man ikke svarer på Sven Anérs breve, så er man automatisk dømt skyldig - noget som svækker min tillid til denne mand. Jeg tror, at Sven Anér et godt stykke hen ad vejen har ret i mange ting, men nogle gange kører han den altså lidt for langt ud...helt derud, hvor sagen begynder at miste lidt af sin troværdighed, ihvertfald bare lidt af den.

    Hvad angår de to finske kvinder/flickor - er der nogen sinde noget vidne, som har bekræftet, at de har set dem ved mordpladsen/i samtale med morderen? F.eks. vidnet Inge Morelius som overvågede mordpladsen fra sin bil mindst et par minutter. Kan nogen svare mig på det? Er der nogen andre, end de to "finska flickor" selv, som kan bekræfte deres vidnesbyrd.

    Interessant er også, at Sven Anér i sin bog gør meget ud af/ ikke siger, at Anti Avsan var morderen, blot at han var på mordpladsen, til at det nu er blevet til, at han i Sven Anérs øjne faktisk ER morderen. Se andre indlæg på denne bloghjemmeside.

    Jeg siger ikke, at Anti Avsan er uskyldig. Han har flere indicier imod sig, og det er bare sørgeligt, at offentligheden ikke kan få indsigt i denne mands gøren og laden på mordaftenen-/natten. Han tilhørte den hårde kerne af, hvad jeg har forstået højre ekstreme del af svensk politi. Men indtil andet er bevist (ind for en domstol), er han desværre juridisk set lige så "uskyldig", som Christer Pettersson var det.

    SvaraRadera
  11. Jag träffade dessa män som mördade Olof Palme 6 månader tidigare,efter det dom blivit portade i Helsingfors,dom andvände den tunisiska ambassaden under den långa planeringen nära stockholms central problemet är att säpo ingick i ett sammarbete med denna terrorgrupp med Holmer i spetsen,dom blev utrustade med säpos teknik så det blev enkelt att skicka kordinaterna den kvällen,Holmer var inbokad på sveavägen den mordnatten för att få bort misstankarna mot holmer satt säpos ledning honom till utredare

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"