8.10.2013. Till
Domstolsverket, 551 81 Jönköping.
Ett meddelande rörande
Domstolsverket/RÅ, som i mitt fall snabbt flimrade förbi i en
TV-sändning, uppvisade en latent konflikt: ska RÅ, som är
regeringens man i olika juridiska sammanhang, finnas med även som
självständigt dömande och tyckande expert?
Jag översänder nu till
Domstolsverket tre handlingar som anlände med posten i dag, och jag
sätter värde på om verket tar fram de handlingar som hör till de
tre ärendena.
Jag konstaterar att JK, i
de båda fall som berör ämbetet, anser sig kunna fria engagerade
ämbets- och tjänstemän från av mig påtalade och påstådda
felaktigheter, riktade i princip mot regeringen, trots att JK, som
nämnt, borde vara jävig i sin egenskap av regeringens företrädare.
Det rör sig, menar jag, om ett kusligt i lagen invävt jäv. Jag
jämför detta förhållande med riksdagens/justitieutskottets klara
besked att de är förbjudna att agera i ärenden som rör
rättsskipning. I det aktuella fallet utredningen rörande mordet på
Olof Palme.
Alltså: JK
tar ställning för
regeringen, ej oväntat eftersom han är regeringens mest framstående
juridiske företrädare, och hans beslut sägs inte kunna överklagas,
medan en hel mångfasetterad, förtroendevald ojävig riksdag inte
anser sig våga sig på något beslut över
huvud taget i en brännande fråga,
utredningen rörande Olof Palme.
Utanför de fall som jag
anför står Sveriges domstolar, som betraktar hänskjutna ärenden
på helt andra och stabilare grunder än såväl JK som riksdagen,
med trestegsavgöranden som känns klart säkrare än JK:s
enmansdekret; riksdagen ställer sig inte på någon grund alls utan
nöjer sig med att konstatera att den ”inte får fullgöra någon
rättsskipningsåtgärd”.
Men vem övervakar
myndigheterna? En gammal tung romersk rättsfråga.
Lagen förutsätter att
varje ”custos” är hederligheten själv, men så ser vår värld
inte ut, i synnerhet inte Sverige i dag, då Palmeärendets mörka
åskmoln vägrar att blåsa bort, tvärtom tätnar. Lagen är inte
skriven för den svenska dagssituationen.
Låt mig ta ett konkret
exempel, nämligen Christer Pettersson-affären i Palmeärendet. Här
höll domstolarna måttet. Åklagare och poliser gillrade falska
fällor och utsåg Pettersson till sin egen falska syndabock, men
hovrätt och högsta domstol rättade till lekmannautslaget i första
instans och såg till att domstolsväsendet – och Domstolsverket! –
till slut kom oskaddda ur denna grymma affär: Christer Pettersson
fälldes inte!
RÅ och RPS är idag desto
värre skadskjutna, med Chr P-affären som en ständig börda i
ryggsäcken. Händelser kommer inom en snar framtid att skaka
Sverige, när hela Palmefallet, från samhällskonspirationen inför
skottet (under beteckningen MOP86, dvs
”Föreningen mordet på Olof Palme”, under vilkens polisiära
auspicier mordet skedde) och fram till
dagens administrativa och juridiska förfall, öppnas inför en
skakad svensk allmänhet, narrad sedan den 28 februari1986.
Men åklagare och poliser
inom förundersökningen berättar ogärna för domstolarna. Är
Domstolsverket förhindrat att begära fram den fullständiga
dokumentationen?
Jag prisar inte,
ograverad, den svenska domstolsinstitutionen. I Palmeärendet fanns
inget stand-by som kunde leda till fingranskning av åklagares och
polisers heder och hederlighet, men jag kan förstå om ohederlighet
på den kanten i början aldrig ifrågasattes.
Tyvärr gick domstolarna
aldrig in i noggrann läsning av förundersökningsrapporterna. Det
brukar tydligen ofta räcka med åklagarens föredragning, men den
räckte sannerligen inte här. Ett exempel:
Huvudvittnet på biografen
Grand, Roger Östlund, pekade falskeligen ut Chr P, trots att denne
Roger bevisligen inte kom tlll Grand förrän efter mordet! Här hade
Stockholms tingsrätt, efter en rask titt i förundersökningen,
ögonblickligen kunnat skicka tillbaka ärendet till förundersökarna
med bakläxa, men så skedde inte. Jag tror inte att tingsrätten
någonsin upptäckte saken; den hade med ett penndrag kunnat stoppa
hela den just inledda processen mot Chr P, varefter Sverige hade
varit ett annat.
”Vad då? Ska vi inte
kunna lita på åklagarna”? kan rätten ha frågat sig.
Nej, Det kunde ni inte.
Inte i fallet Palme.
Domstolarna är ändå
samhällets sista utpost. Hovrätt och HD hann rättta till.
Så låt i fortsättningen
domstolar avgöra, i de svåra, oväntade, prejudikatlösa fallen,
fallen som lagstiftaren aldrig snuddar vid. Där polis och åklagare
sviker sin heder. Sin plikt.
Jag sätter sålunda värde
på om Domstolsverket begär fram underlaget till denna skrivelse,
och jag motser en kommentar till denna skrivelse.
Engagerad hälsning,
Sven Anér, Karlsrogatan
85 A, 752 39 Uppsala. 018-15 12 79.
Bil.
Obs! Samtliga mina
uppgifter, t ex om MOP86, kan begäras fram hos rikskriminalpolisens
ansvariga. MOP86 omnämns bl a i min bok ”Palmemordet:
Affären Anti Avsan”, båda upplagorna,
vilken förvaras hos rikskrim och RÅ, Skarp, och även innehåller
utförlig dokumentation om den av allt att döma med MOP86
samfungerande statsunderstödda ”Stockholms
Försvarsskytteförening”, båda föreningarna med rådman Anti
Avsan i rullorna.
Jag har aldrig blivit
dementerad eller ens ifrågasatt, endast bortviftad, och rådman
Avsan anmäler mig inte för förtal. SA.
17.10.2013. Domstolsverket
svarar att det inte har med något dömande att skaffa, endast med
administrativa sysslor. Frågan blir då: är kontrollen av en
domstolsmedarbetares vandel ett ärende för domstolsverket? Det
kunde jag tycka.
Men i Palmeärendet kryper
myndigheter så nära sitt formella mandat som möjligt och gör
ingenting i onödan. Domare utpekad som mördare? Inte vårt bord…
Vems bord då? I dag
ingens.
Anti Avsan hördes
av Palmeutredarna den 14 april 1994, tog sin jur kand-examen 1995
samt antogs som tingsnotarie vid Stockholms Tingsrätt samma år,
1995; jag har inte datum. Att Stockholms Tingsrätt aldrig granskade
Avsans meritlista innan de släppte in honom på domarbanan är och
förblir anmärkningsvärt. Hans koppling till Palmeutredningen kan
inte ha varit okänd för tingsrätten.
Efter entrén som
tingsnotarie var manegen krattad. Lagman nästa?
Sven Anér
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Läs sidan "Om kommentarer"