Men gör tankeexperimentet att någon alert person – t ex jag själv! – på morgonen den 2 mars 1986 hade undrat över Göteborgs-Postens fyrspaltiga fotografi, den numera klassiska Lisbeth-bilden vid Sabbatsbergs akutintag, och att denna tyvärr enbart hypotetiska person skulle ha slagit larm:
Vad gör Lisbeth Palme vid en polisbil och i fel kappa?
Då hade Sverige varit ett annat i dag, mordet på Olof varit löst, eller praktiskt taget löst, inom två dagar, räfst och rättarting hade kunnat starta, och Stig Edqvist hade aldrig fått sina tiotusentals meningslösa handlingar i orangeröda pärmar att vårda!
Vi lever tyvärr inte i detta andra Sverige, efter någon miljard i skrämmande bortkastade kostnader för en cynisk mordlek på narri.
Men, som sagt, Ett Gott Nytt År! Er trägne Sven Anér
På bilden syns en kvinna med ryggen mot fotografen och dessutom konturerna av två personer i bilen, troligen en polisbil.
SvaraRaderaVid sidan ytterligare en bil av samma utseende.
Något registreringsnmmer syns ändå inte på denna bild.
Själv får jag uppfattningen att kvinnan är på väg in i bilens vänstra baksäte och kommer från motsatt håll i förhållande till akuten.
Men jag kanske tolkar fel.
Bilden bevisar väl ändå inte i och för sig att kvinnan verkligen är Lisbet Palme, men det kan ju vara hon.
Finns det andra bilder som inte publicerats här och som styrker att kvinnan verkligen är Lisbet Palme?
Eller finns bara fotografens försäkringar om att så är fallet?
Jag har väldigt svårt att acceptera teorin att Lisbeth Palme skulle ha varit inblandad i mordkomplotten mot sin make OP. Har för mig att denna teori grundar sig på att Lisbeth s a s "ledde" OP över Sveavägen till platsen för mordet. Tycker nog att det är övervägande sannolikt att anta, att om mordet var arrangerat av några sammansvurna, att dessa kunde ha haft en plan B utifall att OP inte hade korsat Sveavägen. Tror därför mera på vad Leopold har skeivit i sin "Leopoldrapport" om mordet och dess arrangörer och genomförare.
SvaraRaderahttp://tv.expressen.se/noje/1.2668761/vittne-i-palmeutredningen
SvaraRaderaLite rebloggning av "DVD-historien":
SvaraRaderahttp://plasthimmel.wordpress.com/2012/01/05/sveavagen-1986-02-28/
Tunnelbanenedgången låg ju på Sveavägens östra sida och gör så än idag. Logiskt sett var det dit de var på väg och därför korsade gatan. Samtidigt kanske Lisbet passade på att titta lite i skyltfönstren. Lisbet kanske bara fick byta kappa för att polisen ville ha den för analyser. Hon kanske fick skjuts till sjukhuset av poliser för att hon inte ville åka med ambulansen.
SvaraRaderaMen snälla Petter, det är ju där som skon klämmer.
SvaraRaderaHon åkte från sveavägen med ambulansen. Punkt.
Antingen föreställer bilden en annan person eller också har
hon bytt bil under färden till sjukan.
Om det senare är korrekt så åkte alltså polisen runt med en
kappa i Lisbets storlek.
Helt rätt tänkt Anonym, 10 poäng till dig.
SvaraRaderaLisbet kanske fick låna en polisfrus kappa eftersom poisen ville ha hennes skottskadade kläder.
SvaraRaderaAnonym 1 Januari har rätt,
SvaraRadera1. Kvinnan är på väg till bilens vänstra baksäte.
2. Personen i det högra baksätet är på väg in.
3. Poliserna sitter redan på plats.
Om vi vänder på det blir flödesschemat helt osannolikt.
1. Lisbeth Palme(om det nu är hon) har gått ut ur bilen, tagit några steg och sedan vänt tillbaks till bilen, varför?
2. Passageraren till höger har precis hunnit öppna dörren och börjat ta ett kliv ut.
3. Poliserna har inte hunnit öppnat dörrarna ens.
Om vi nu skulle ponera att dom kom direkt från mordplatsen så hade poliserna säkert gått ut först och skyddat LP. Men som man ser till vänster i bilden så står det en polisbil där redan så stället är fullt med poliser och det stämmer, många poliser åkte till Sab istället för att jaga den som sköt Olof Palme. Det är helt klart LP's hemfärd från Sabbatsberg.
Vad skulle fotografen kunna tänkas ha för nytta av att ljuga om när bilden togs?
SvaraRaderaSå här är det Remstam:
SvaraRaderaPolisbilen är parkerad så nära väggen att Lisbet Palme måste runda bilen bakåt för att slippa trassla sig förbi fronten. Hon har inte klivit ut på vänster sida utan från höger främre passagerarsäte. Observera att höger framdörr inte är riktigt stängd. Detta styrks dessutom av fotografen Ulf Karlssons egna uppgifter.
Om mannen i baksätet är på väg ut eller in är oväsentligt.
Tomas, scenariot blir ännu mer svårt att förstå när man lyssnar på LAC-bandet.
SvaraRaderaNär ambulansföraren meddelar på sin kom-radio att han är på väg in med OP till Sabb. hör man en kvinnlig röst i bakgrunden som säger "Palme har fallit", detta är med största sannolikhet Lisbeth Palme som säger det.
Menar du att polisbilen har stannat ambulansen på vägen till Sabb. för att plocka upp LP?
Anonym 1 januari sa...
SvaraRaderaDu har helt rätt, Tomas, så kan man även tolka bilden.
Kvinnan är då redan på väg till akuten och inte in i bilen.
Å andra sidan kan man kanske tycka att föraren inte nödvändigtvis hade behövt köra ända fram mot väggen om kvinnan som satt framtill i högra framsätet skulle ut ur bilen.
Om tidsangivelsen 23.42 verkligen är korrekt kan det ju ändå inte vara fråga om hemfärden om kvinnan är Lisbet Palme.
Remstam:
SvaraRaderaAlla vitten vid mordplatsen berättar att Lisbet Palme kliver in i ambulansen med Olof Palme.
23.42 fotograferar Ulf Karlsson Lisbet Palme när hon kliver ur en polisbil iklädd en annan kappa och springer in på akuten.
Det är egentligen inte fotot som är bevisningen utan Ulf Karlssons egen utsaga. Som styrks av det foto han tog av det han såg.
Tror du den erfarne fotografen Ulf Karlsson far med osanning eller såg fel angående kvinna och tidpunkt? Och att fotot visar någon annan än Lisbet Palme?
Sven, du kan väl lägga upp en länk till, eller återpublicera Karlssons berättelse, som enligt min mening både är sammanhängande och trovärdig.
Ytterligare ett scenario kan tänkas.
SvaraRaderaLisbet Palme åker med i ambulansen till Sabbatsberg sjukhus och anländer 23.36. Men inne på sjukhushusområdet hejdas ambulansen av polisbilen som även den just hunnit fram. Polisen vill efter närmare eftertanke ha hennes kappa för närmare undersökning.
Här finns alltså 6 minuters tid för polisen att hämta en ny kappa någonstans ifrån och köra Lisbet P. tillbaka till Sabbatsberg akutintag
Skulle så vara fallet är hon inne på akuten strax efter kl 23.42, men inte samtidigt som sin man.
Enligt det här skulle hon alltså inte ha behövt lämna ambulansen under ambulansfärden till Sabbatsbergs sjukhus för kappbytet.
Men kanske fotografen sitter inne med mer detaljerad information om vad som hände dessa
kritiska minuter 23.36-23.42.
Anonym 1 januari
Uräkta mina funderingar, men Ulf Karlsson tog bilden 23.42 c:a, men vissa "desinformatörer"vill få det till att bilden föreställer Anita Gradin, som anlände till Sabb. c:a 01:10.Det finns en annan fotograf, som tog bilder på Lisbet Palmes sorti från sjukhuset, tillsammans med några av hennes söner,någon timme? efter denna bild, som Ulf Karlsson tog.
SvaraRaderaFinns det någon som har dessa bilder på hand, och vill redovisa dem här? på denna blogg? Intressant i så fall.
Jag emotser att man nu redovisar bevis.Någon spekulation och något "personligt tyckande"är jag inte intresserad av.
Att det efter 26 år efter Palmemordet, ännu finns KRAFTER som vill förhindra att sanningen skall komma fram, för det Svenska folket, visar bara att det är ett Statsbeslut,och ett beslut, taget av den då sittande regeringen, för att undanröja Olof Palme.Motivet för detta är deras eget, och det kan ju alla, liksom jag själv, fundera över.
Någon sådan "Desinformationskamp"som pågår,ännu i denna dag,skulle ALDRIG kunnat uppstå, om det varit en ensam "galning", som skulle ha utfört detta mordet.
Men det planerade upplägget för detta mord,har medfört att en del helt oskyldiga personer kommit i kläm,Och jag hoppas att det Svenska Folket VAKNAR, och säger att det nu får vara NOG,vi accepterar inget annat än en UTREDNING,som utgår från de första vittnesuppgifterna,och INTE de sedermera muterade vittnesuppgifterna, som har sin orsak i att den Statsstyrda Utredningen, med dessa "Lockmiljoner"som de lockat med, dessa "utredare",för att få "Vittnen" till, att de genom sina anpassade, och "tillrättalagda" vittnesmål, gentemot Christer Pettersson, trodde sig kunna få en del av de 50 miljonerna.
Vilken skam, att de som skall utreda detta mord, av regeringen tillställs 50 miljoner av skattebetalarnas pengar,för att muta lättledda personer till att lämna falska vittnesuppgifter,som skulle resultera i att det var Christer Petersson, som skulle vara mördaren.Dessa "utredande" personer gör sig skyldiga till att vara en del av, och skyldiga till mordet, de vet sanningen, men de skyddar dem som utfört detta mord..Det är en ren skam för dem, och de är medvetna om att de agerar, på regeringens direktiv,Det rättssamhälle,som det nu framskyntar, är rent förfärligt, och skrämmande för envar, som skulle komma i delo med det.
Att inte erfarna brottsutredare genomskådat det ,visar bara att de har varit medvetna om verkligheten,men deltagit i en mörkläggning,och att det varit en rent statsstyrd sådan.
Dessa "utredande" personer som, för det Svenska folket har inbillat oss: Kör med VG, ett tag, sedan kör vi med PKK, sedan Konstruerar vi ett åtal mot Christer Pettersson, så att det Svenska folket skall förledas till att tro att denna mordutredning är djupt relevant, så får vi säkert, som en bonus, att det bland alla oinsatta,får en för och emot- reaktion, som sysselsätter dem i evinnerlig tid.
Känn er blåsta Sveriges folk. "Utredningen" är ett hån mot er.
"Typ" Byfånarna inbillar vi vad som helst.
Men, det måste finnas Advokater i detta land,som följt detta ärende, som är sprickfärdiga över att få delge det Svenska folket , SANNINGEN , och avslöja vad som dessa "Statens utredare"har försökt att lura i oss genom åren.Ingen har läckt i denna konspiration?
Jo de har läckt som såll .Hans Holmer, Anders Ferm, Carl Lidbom, m,fl.Vad de specifikt har deltagit i vet jag inte, men de är klart införstådda med mordfallet, och anledningen till det.Det finns någon som kommer att dra tappen ur tunnan, och då kommer hela "skiten" att läcka ut.
Tomas: Ulf Karlsson är en intressant figur, några frågor?
SvaraRadera1. Hur kunde han komma till Sabb. klockan 23.42, ca 20 minuter efter mordet? Han måste ju ha avlyssnat kom-radio-samtalet mellan ambulansen och LAC, massmedia fick information om OP's död långt senare.
2. Om Ulf avlyssnade polisen och LAC den här kvällen är det möjligt att han sitter inne med mer data, intressantare uppgifter än vi kanske kan ana.
3. Så vitt jag vet så har svensk polis alltid 2 poliser i varje polisbil, jag har aldrig sett en polisbil med en polis, så vart tog den andra polisen vägen. Och jag tror inte att passagerare får sitta i framsätet i en polisbil, så att LP åkte i framsätet tror inte jag på.
4. Man kan även se på bilden att polisen som sitter i förarplatsen verkar prata med någon, troligtvis pratar han med kollegan som sitter i främre passagerarsätet men som är skymd och tack vare att bilden inte håller den högsta kvalitén är det svårt att skönja några bevis för det.
5. Fotograf Ulf Karlsson är rätt så anonym på nätet(google), finns det någon som har någon info?
Till Remstam o övriga "Sabbatsbergologer":
SvaraRaderaSaxat ur Palme-nytt Nr 11 2000:
(Sven får korrigera om det är något som saknas/är felaktigt återgivet i följande)
"23.34
Ambulans 951 lämnar Dekorima med Olof Palme. Lisbeth, i mockakappa, medföljer.
23.34
Frilansfotografen Ulf Karlsson, denna kväll arbetande för Aftonbladet, lämnar Dekorima, kör Sveavägen norrut.
23.36
Ambulans 951 anländer till Sabbatsberg.
23.36
Ulf Karlsson har från lobbytelefonen på biografen grand talat med Aftonbladets redaktion och får beskedet: kör till Sabb!
23.37
Ulf Karlsson anländer till Sabbatsberg, konstaterar att plattan utanför akuten är tom på polisbilar samt går in på akuten.
23.39
Kommisarierna Åke Rimborn och Lars Christiansson anländer, var för sig och i olika bilar, till Sabbatsbergsakuten.
23.40 - 23.42
Ulf Karlsson uppehåller sig inne på akuten och ser där en påverkad man samt ett äldre par. Ulf Karlsson får frågan. Vad är de som står på? Ulf Karlsson går ut på plattan, mot sin bil.
23.43
Polisbil med tre, möjligen fyra, personer anländer till plattan, registreringsnummer LZO 872, Lisbeth Palme, nu i tygkappa, går ut genomvänster bakdörr. Ulf Karlsson tar Lisbeth Palme-bilden.
23.45 - ca 01.45
Ulf Karlsson tar flera bilder, utanför och inne på Sabbatsberg.
ca 02.00
Ulf Karlsson överlämnar sina bilder filmrullar till Stefan Borg på Aftonbladets redaktion samt beskriver kortfattat vad bilderna föreställer, bl a bilden av Lisbeth Palme. Ulf Karlsson återvänder till Sabbatsberg.
morgonen
Aftonbladet publicerar ingen enda av Ulf Karlssons bilder, sålunda ej heller Lisbeth Palme-bilden, vare sig nu eller någon gång senare.
okänt klockslag 1 mars 1986
Ulf Karlssons bilder, möjligen inklusive negativ, hamnar av okänt sätt hos stockholmspolisen.
morgonen 2 mars 1986
Göteborgsposten publicerar Lisbeth Palme-bilden, starkt beskuren. Exakt hur bilden nått G-P är inte känt.
5 mars 1986
Herrtidningen Aktuell Rapport publicerar Lisbeth Palme bilden, starkt beskuren, i ett snabbproducerat minnesnummer.
25 maj 2000
PALME-nytt publicerar Lisbeth Palme-bilden i det beskurna formatet, med utgångspunkt från Aktuell Rapports version.
Augusti 2000
Ulf KArlsson hörs av rikskriminalen, fårdå för första gången någonsin se sina bilder. Sven Anér begär från rikskriminalen ut kopior av samtliga bilder, 19 st, vilka nländer till PALME-nytts redaktion den 30.8 och löses ut för sammanlagt 665 kronoor.
3 augusti 2000
Sven Anér sammanträffar med Ulf Karlsson, varvid han lämnar den redovisning av Sabbatsbergs-ärendet som återfinns här ovan.
5 augusti 2000
Förhandsversion av förstasidan till PALME-nytt 11/200 sänds till Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten, Aktuell Rapport, Dagens Eko, Studio Ett (P1), TT samt rikskriminalen.
11 september 2000
Palme-nytt nr 11/200 utkommer."
---"23:28 och 20"
SvaraRaderaAmbulansman P: ..det är nio-fem-ett....(ohörbart parti) ..Sveavägen(?) blev vi stoppade...och jag kör honom till Sabbatsberg på ett par minuter bara..skottskadad man ..kvickt(?)
---"23:28 och 30"
Gia Carneström (LAC): man..Sabbatsberg..par minuter..skottskadad..och hur har skadan tagit..var..kom
---"23:37 och 10"
Leif Brännström (Expressen): hej..du..är det nåt skottdrama i stan där..mellan..
Birger Engström (LAC): jaa..dom har skjutit en stackare här hördu..
Leif Brännström (Expressen): jaså.. (parallellt Ur: "23:37 och 20")
Birger Engström (LAC): på Tunnelgatan-Sveavägen
Leif Brännström (Expressen): jaha
Birger Engström (LAC): hände precis nu här
---"23:37 och 30"
Leif Brännström (Expressen): jaha..man vet inte vem det är som är offret då
Birger Engström (LAC): icke hörru..vi har bara fått larmet här och..patienten är på väg in till sjukhus
Leif Brännström (Expressen): jaha
---"23:53 och 20"
Claes Bystedt (LAC): tja..
Kenneth Lavrell (Ambulans): hörrudu när fick vi uttid på det här Tunnelgatan/Sveavägen
Claes Bystedt (LAC): ska titta här..
Kenneth Lavrell (Ambulans): poliserna vill ha det..
Claes Bystedt (LAC): ja jag förstår det...öh..ni fick uttid 23:24
Kenneth Lavrell (Ambulans): mm..det är bra
Finns det någon som är beredd att ringa upp Lars Christiansons chaufför i bilen 1210 och fråga vad som egentligen hände.
SvaraRaderaHans-Erik Rehnstam, Hökviken 61, Falun
023-20589 (56 år)
Om ni inte redan läst det, så rekommenderar jag den klartänkta Lena Anderssons lilla kapitel ”Elementär induktion” i sin bok ”Förnuft och högmod”, Natur och kultur 2011.
SvaraRadera”Gåtan skulle kunna bero på att mordet definitionsmässigt är omöjligt att klara upp med det grundantagande som utredningen har vilat på: att Lisbeth berättar allt så som det skedde, att hon var ett bra vittne, att hon velat se mordet löst. Låt oss göra tankeexperimentet att det förhåller sig tvärtom i alla tre avseenden.
”För att Lisbeths historia skall stämma måste fem vittnen ha helt fel. Ifall ett enda av vittnena har det minsta rätt döljer hon vad som föregått skotten.”
”Om de fem vittnenas uppgifter äger ett uns av riktighet sker alltså något strax före mordet som Lisbeth Palme finner omöjligt att berätta om, därför att det är hotfullt, genant eller potentiellt befläckande.”
Om jag fattar rätt hade min namne AB tagit ut pengar i en bankautomat inne i Skandiahuset och sedan väntat utanför. AB ser OP och LP släntra förbi pà Sveavägen med en tredje person i sällskap eller som tränger sig imellan, ett (eller tvà) skott avlossas (enligt AB), OP faller i gatan, LP knäar vid OP och tittar pà AB och AB tittar pà LP och OP. Tredje personen försvinner.
SvaraRaderaJag fattar inte hur man kan skjuta med pistol igenom en kappa eller överrock utan att skada personen i kappan/rocken. OK, kulan gàr mellan benen pà personen men ...? Om nu LP och tredje personen (Avsan?) stämt träff för att avrätta OP, borde de inte varit enklare litet längre bort pà vägen till Gamla Stan i ett mörkare ställe? Mindre personer i omgivningen, helt enkelt! Och inte skjuta OP mitt framför min namne AB?
Precis.
SvaraRaderaLisbet Palme tyckte att mördaren verkade bekant, men så steg HH in på scenen,(Med hot)? Fortsättningen blev ju en ren katastrof, där de som skulle utreda detta mordet,blev förledda av denna ulv i fårakläder.Hans agerande har totalt krossat allmänhetens förtroende för det Svenska Rättsväsendet,Hur skall de någonsin få tillbaka det Svenska folkets förtroende?
Jo, genom att avslöja HH, Ebbe C,Ag Leijon, Lennart Andersson,Hans Haste,Janne Halldoff, samt någon ytterligare.
Det är på dem som snaran skall dras åt.Fokusera på dessa , och vad de figurerat i rikspressen med, genom åren så kommer ni att förstå.(De där anonyma breven har de själva producerat)med hjälp av några......Jag vet att det är dessa personer som skall nagelfaras, på grund av personliga iakttagelser,som jag dock inte kan redovisa här.Sekretess råder.
Bortse från allt "desinformationsskit" som varit.
1. Att bilden togs 23.42 är Anérs slutsats. Var har Ulf Karlsson bekräftat det? Ingenstans, så vitt vi vet.
SvaraRadera2. Den naturliga förklaringen till bilden är att den föreställer Stig Roséns polisbil när den anländer till Sabb omkring 00.20 från Västerlånggatan 31 i Gamla Stan (Ulf Karlsson har bekräftat att han uppehöll sig på Sabb ända till 01.45).
3. Bredvid Stig i framsätet sitter Mårten Palme som inte har börjat stiga ur. I baksätet sitter Mårtens dåvarande flickvän Ingrid Klering som håller på att stiga ur efter att ha överlämnat en ny kappa (som dom har tagit med sig från familjen Palmes lägenhet på Västerlånggatan 31) till Lisbeth, som har tagit på den och håller på att runda bilens vänstra bakhörn, på väg att återvända in på sjukhuset.
4. INGENTING på bilden bevisar att Lisbeth satt i bilen och klev ur den. Det är bara Anérs beryktade (brist på) slutledningsförmåga.
5. Om någon inte vet det tog Mårten och Ingrid en taxi till Gamla Stan när Lisbeth ringde hem till Ingrid och berättade vad som hade hänt. På Västerlånggatan 31 blev Mårten och Ingrid insläppta av Janken Myrdal för att uträtta ärenden i familjen Palmes lägenhet. Uppenbart viktiga ärenden (förutom att hämta en ny kappa), ärenden som ännu inte är avslöjade. Det är det verkligt intressanta i sammanhanget. Stig Rosén och hans kollega hade då nyligen börjat bevaka Västerlånggatan 31, och Stig erbjöd sig att skjutsa Mårten och Ingrid till Sabb. Alltihop bekräftat av samtliga inblandade personer.
Så kappan var så viktig att Lisbeth gick ut i kylan (i blus/T-shirt) för att ta på den och sedan in igen? Stod hon innanför dörren och väntade på bilens ankomst? Hmmm.
SvaraRaderaKan det vara dagboken som Mårten skulle hämta ? Hur en chockskadad LP agerar i olika sammanhang ska man nog inte hänga upp sig på. Hon har precis sett sin man bli mördad och efter såna händelser kan människor agera precis hur som helst.
SvaraRaderaFolk var inte så lata och bekväma innan mobiler och Internet fanns, så visst kan hon ha stått och väntat och gått några meter i kylan när bilen kom. Fast vill du hellre tro att bilden föreställer en alien förklädd till Lisbeth Palme på uppdrag av CIA så tycker jag att du ska göra det. Sven kan säkert skriva ett dussin blogginlägg om det också. Själv tycker jag det vore bättre att ställa adekvata frågor till Stig Rosén, Mårten Palme, Ingrid Klering och fotografen Ulf Karlsson.
SvaraRaderaTill AnonymJan 9, 2012 12:49 PM: Den andra fotografen var gotlänningen Karl Melander på Expressen, numera bosatt i Visby. Varför inte Ulf Karlssons och Karl Melanders SAMTLIGA bilder från mordnatten (kanske bortåt 100 eller fler) för länge sedan har utgivits i en flott inbunden minnesbok är en fullständig gåta. Snacka om historiskt intresse.
SvaraRaderaTill Anonym Jan 12 2012 08:47 AM
SvaraRaderaTack för upplysningen, att det var Gotlänningen Karl Melander som var den andra fotografen vid Sabb.som tog bilder denna natt.
Finns det någon närstående, som har kontakt med honom,som kan övertyga honom om att redovisa dessa bilder, som han tog?Jag tror att det skulle kunna klargöra mycket i detta fallet. Varför är inte Rikspressen intresserade av det här? de som annars är på hugg för att jaga säljande rubriker?
Men denne Karl Melander är kanske nu så pass gammal,(det har ju gått 26 år sedan dess)så han inte orkar med den uppståndelse som det skulle medföra.Och då skall vi så klart respektera det.Jag är däremot övertygad om att dessa foton finns i PU:s utredningsmaterial.
Till Anonym Jan 12, 2012 08:57 AM: Dom kanske bara tog ett kort och det är det vi har, eller så gick kamerorna sönder, eller så visar dom andra bilderna ingenting av värde. Eller någon annan orsak som inte har någon som helst historiskt värde.
SvaraRaderaFråga: Tror du Sven Anér vet om att han har kommentarer på sin blogg, och om han vet om det kan svara på inläggen?
Lennart, som jag har förstått saken så skriver Sven sina inlägg i en icke internetansluten ordbehandlare och får sedan hjälp av någon bekant att publicera dem här.
SvaraRaderaHan kan, om det stämmer, alltså inte svara på de inlägg vi skriver.
Jans berättelse om kappan är inte sannolik heller, lisbeth palmes kappa? vet man att hon hade mockakappa under biobesöket ? undrar gamle stefan.
RaderaHur vet man att hon behöver en ny kappa.
åker man till hemmet för att hämta en kappa.
Nej det måste vara fel, tar man sig tid till detta. kan inte sjukhuset låna ut filtar när lisbet skall åka hem. och hur vet man att inte lisbet blir inlaggd för skottskadan
Jag håller med dig, att poliserna stoppar ambulansen som Lisbeth åker i, för att byta kappa på henne låter väldigt långsökt, hur vet poliserna att Lisbeth behöver en ny kappa?
RaderaJag sitter och studerar Poutiainens "Inuti labyrinten". På sidan 412 visas Lars Christiansons kommissariebil 1210. Det är ju en SAAB!!!!!!!!!! Bilden angives vara tagen vid mordplatsen ung kl 23:50.
SvaraRaderaPalmes mördare är ANTI AVSAN
SvaraRaderaMrX Här är det något som inte stämmer eller är mycket skumt? Finns inte uppgifter om att det var en kvinnlig polis som kört ambulansen, eller åkte med? Låter mera troligt att det i så fall är hon som hörs på bandet "om det nu är från en bandupptagning"? För har svårt att tro det är Lisbets ordval "Palme har fallit"? Detta blir än mera märkligt om konversationen i ambulansen "Här angiven" är något som är tagen från någon bandupptagning, för då uppges ju att identiteten är okänd, eller har jag missuppfattat något? Tycker snarare den kvinnliga rösten tyder på en raportering till någon utanför ambulansen, kan det vara så att den kvinliga polisen hade en Walki-T med sig in i ambulansen & vem raporterade hon "hypotetiskt" till i så fall till?
SvaraRaderaMrX Måste missförstått ser jag nu, måste väl vara före de anlände till plattsen som de anger att identiteten är okänd, eller? För ambulans personalen måste ju omgående känt igem Palme & Lisbeth när de kom till plattsen? De bar väl ut någon typ av bärbar andnings hjälps utrustning före polisen kom till plattsen & bör väl då omedelbart känt igen Palme om de satte utrustningen över ansiktet, för han var ju inte skottskadad i ansiktet?
SvaraRaderaMrX Har någon kännedom om ett av de senare TV inslagen "tror det gällde polisspåret" där dom intervjuade några om de som setts utanför Sigges lägenhet bla & en intervjuades väl även från sjuksängen, finns att tillgå? För av intervjuerna tyckte jag att det framgick att ytterligare något skott noterats? För mins tydligt att en tanke slog mig "kan någon krypskytt funnits på avstånd" men är inte från Stockholm, så har inte klart för mig om detta hypotetiskt skulle kunna vara möjligt ens & minns inte exakt hur området ser ut i min minnes bild, någon som vet mer kring detta & som såg programet? Tror det var någon där som uppgav att han kände till Krister Pettersson, men att han eller han som liknade honom, att han talat otydligt, som han talade ett annat språk? Kan det ha varit någon som liknat honom, eller kan Pettersson varit drogad eller ha drogats?
SvaraRaderaMrX Nu till några avvikande frågeställningar: Var det kvällen före Palme sköts, som Carl Bildt varit på något möte, där han ev hade gjort yttranden om att han var emot kärnvapen nedrustning?
SvaraRaderaVar Palme på samma möte som Carl Bildt?
Vilka fler deltog i så fall i detta möte än Carl Bildt?
Var någon från andra länder närvarande & vars bodde dessa i så fall?
Hade några av dessa någon typ av säkerhetspersonal med sig & vad heter dessa i så fall?
Hur reste dessa i så fall till & från Sverige & förfogade de över några fordon under sin vistelse & vissa fordon rörde det sig om i så fall?
MrX Att avlossa 2 skott med dyligt vapen & amunition på ett tisintervall på mellan 0,5-1sekund & att då hinna kompensera för rekylverkan, utförs knappast av en amatör?
SvaraRaderaDetta ligger väl vid absuluta minimigränsen av hur snabbt ett dylikt vapen med denna amunition kan avlossas?
Även om han missa Lisbet, så var missen så ringa att träffpunkten endast av vek från exakt samma målpunkt, som Palme vart träffad på med en träffbilds skillnad på max 2cm, det medförde en fleriktning av pipmynningen med ca ynka 5mm & detta under stress i dåligt ljus & i en kylslagen miljö?
Att sedan klädseln väl av vek från vad Pettersson hade hade i sin garderob & att vittnes uppgifterna styrker denna otroligt snabbt avlossade skottföljd & att de första vittnesmålen styrker smidighet & snabbhet, när sedan gärningsmannen sedan avlägsnade sig från plattsen, borde varit nog för att i ett tidigt skede avfärda Pettersson som skyldig.
Mårten angav att den man som man väl trodde var Pettersson utanför biografen, bar stålbågade glasögon & kepps, borde väl även det bortfört Pettersson från misstankarna omgående?
Hur många är kapabel till så avacerat skytte & vet vars kulan skall placeras på Palme för att vara omedelbart dödande, dvs man har anatomisk kunskap, finns att hitta i Sverige vid mordets tidpunkt & innom vilka kretsar kan dessa hittas?
Fanns det utländska personer i Stockholm vid denna tidpunkt, tex som jobbade med personskydd/livvakter?
Vilka var dessa i så fall & var befann sig dessa vid denna tidpunkt, samt var bodde de & förfogade dessa tillgång till fordon & i så fall vilka?
I kan vende, dreje og tolke det som I vil. Men jeg holder på, at Lisbet Palme er og bliver uskyldig. Der må være en eller anden naturlig forklaring på billedet.
SvaraRaderaHåller med "anonym" av 3 maj 2012. Att LP skulle vara så infam att hon ville hjälpa till med att föra OP till "slaktbänken" är nog det minst sannolika i detta drama. Allt talar för att Sveriges statsmakt tvingats att hålla tyst om det verkliga händelseförloppet - någon annan förklaring till det totala fjaskot med försöken att klara ut mordet är svårt att hitta på. Nej, jag vill rekommendera alla som är intresserade av sanningen att läsa och begrunda Leopoldrapportens förklaringar. En viktig och mäktig utländsk stat är skyldig! Och vilka stater är det som håller på att mörda utländska och misshagliga statsmän? "Food for thoughts"!
SvaraRadera