16.5.2012. 
  När  jag talar om journalistik, och när jag hör talas om journalistik, känns det alltid  lika viktigt att inte göra detta ämne till något slags egen mystisk vetenskap,  placerad långt utanför vanliga människors räckvidd.
  Journalistik  är ju inte alls något särskilt krångligt. Den innehåller alla de element som  finns redan i den vanliga människans utrustning: nyfikenhet, gålust, normal  förmåga att analysera och utforska händelser, precis som vi alla alltid  analyserar och utforskar våra vanliga vardagsliv:
  ”Vad menade Kalle med att  inte komma, jobbar han med något spännande? Jag måste ringa Kalle eller hans  kompis Lisa, som kanske vet…”.
  Det  här är en form av nyhetsjournalistik. Men frågan är ju inte helt klar. Hittar  jag Kalle? Eller hittar Lisa Kalle? Och vad håller Kalle på med?
  Först  när dessa frågor är besvarade är det journalistiska målet uppnått. Men i detta  ligger ju ingenting märkvärdigt. De viktigaste bitarna måste finnas med, helt  enkelt. Uppfylls alla dylika fullständighetskrav i dagens journalistik?  Ingalunda alltid, som du själv lätt märker, som läsare, lyssnare. Tittare.  Bloggare. Smsare, appare – you name it.
  De  banala bitarna kommer för det mesta på plats, i varje fall i rena  olyckssammanhang. Man försvunnen, man påträffad död, granne misstänkt för mord,  gripen, anhållen, häktad, dömd till sex års fängelse – ja, cirkeln är sluten,  inga lösa ändar.
  Andra  fall blir svårare och ligger kvar och fladdrar. Vissa inte ens fladdrar, och  ofta gäller det just de svåra fallens lösa ändar, de som är de för sanningen  och för sammanhanget viktigaste. En Muminbok hette Vad hände sen? Vi vill alla  ha reda på vad som hände sen:
  Från mjölkbutiken klockan  fem/ ett litet Mumintroll gick hem
  En kanna full med mjölk han  bar/ och vägen lång och kuslig var
  Det var ej långt till  skymningen/ vad tror du att det hände sen?
  Efter  denna genomträngande redovisning av modern journalistik, där det ibland ofta är  långt till skymningen, kan det vara dags att gå from sounds to things, ett  litet bon mot som vi journalister så gärna citerar.
  Jag  väljer två dramatiska exempel,
  Från Palmeärendet: Var det  Anti Avsan som sköt Olof Palme?
  Och från ESTONIA-ärendet:  Flögs nio ur ESTONIAS kvalificerade estniska besättning med två av CIAs i dag  ökända ”snatch”-plan från Arlandas hemliga uppställningsplatser, kidnappade för  USAs räkning?
  Har  vi fått fullständig information i dessa båda stora, svarta frågor? Sannerligen  inte.
  Om  Anti Avsan har i sakfrågan egentligen ingenting mera sagts än att hans hustru  på förfrågan gav maken mordnattsalibi; inte särskilt starkt.
  Och  om kidnappningen av de ursprungligen räddade, sedermera ”saknade” och slutligen  kidnappade nio estländarna från ESTONIA har visserligen det svenska statliga  luftfartsverket författat en komplett redovisning, i varje fall fram till att  planen styr tillbaka över Atlanten, men inget enda nyhetsmedium har så mycket  som antytt ett dylikt människorov, med undantag för mitt visserligen ettrigt  ambitiösa nyhetsbrev PALME-nytt/ESTONIA-brevet men med obetydliga  spridningsmöjligheter.
  Torftig  journalistik, sålunda, i båda fallen. Stor svart dramatik skildrad i nyhetsbrev  och böcker som ingen vågar recensera, ingen vågar excerpera, ingen vågar  debattera, ingen vågar larma om.
  Allt  sedan dessa händelser inträffade, 1986 resp 1994, har mediernas grindvakter  gått i dubbla skift för att stoppa farliga nyheter – och därmed har all journalistik  värd namnet krossats under grindvakternas klackar; fritt fram för den som  önskar dra 30-talsparalleller.
  Jag  läste så sent som här om dagen en utförlig sammanfattning av ESTONIA-ärendet,  producerad av Expressen. Jo då, många ”konspirationsteorier” framlagda, men  ingenting nämnt om de nios fångtransport över Atlanten, en fångtransport som  finns med varje adress och sifferbeteckning exakt och komplett återgiven i  luftfartsverkets öppna dokumentation.
  Öppna?  Är den öppen? Visst, det är bara att åka ut till Arlanda så får vem som vill  läsa den på plats eller ta den med sig utprintad hem.
  Det  är detta jag menar. De små och halvstora och nästan stora nyheterna får vi oss  serverade, men de kusligt klart glimmande novorna på firmamentet får vi aldrig  se, för då går etablissemanget ner i svart.
  Jag  minns när jag arbetade i Klara, Stockholms tidningskvarter den gången för 70 år  sedan, hur vi hemligt leende gick och tjuvhöll på våra små scoops, undan våra  konkurrenters medarbetare; inte mycket till scoops. Hade det den gången gått  att totalt hemlighålla Sveriges båda största och svartaste skandaler för en hel  skara av nyhetsjournalister?
  Jag  tror inte det, men det får bli en hypotetisk gissning. Var vi så mycket ädlare  och renhårigare den gången? Kanske inte, men jag garderar med kryss.
  Nu  befinner vi oss i varje fall, för att summera, i ett läge där den svenska  rättsstaten, om jag fortfarande vågar använda den termen, sitter i sitt eget  hemgjorda skruvstäd, där denna rättsstats höga förkämpar (en Kerstin Skarp, en  Stig Edqvist) vant sig vid att sitta still och ljuga och nu inte kan komma loss  utan konvulsioner, utan att ” Sverige skakas i sina grundvalar” som bland annat  hrr Holmér, Lidbom och Persson (GW), the boys in the back room, så inkännande  har uttalat sig.
  Apropå  GW går ryktet att denne kunnige man förbereder en serie i SVT om fyra avsnitt  rörande det lilla ämnet Palmemordet, release under mellandagarna kommande jul.
  Om  jag finge vara med på ett hörn – men det får jag inte – skulle jag som okynnig  slav under triumfvagnen undra när det egentligen var som GW fick sin  information rörande Palmemordet: under februari 1986, som vi vanliga dödliga,  eller kanske december 1985? Det må vara tillåtet att fråga..
  Journalistik,  äkta, riktig sådan, följer dock andra regler. Dessa regler finns inskrivna i  den vanliga människans hjärna och hjärta, om jag får bli patetisk här på  slutet.
  Sven  Anér
 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Läs sidan "Om kommentarer"