”Ny Palmeserie i SVT får skarp kritik” i DN – hittills av en person, nämligen av Sven Anér, utgivare av denna blogg!

18.12.12. Över ett helt uppslag, två nyhetsspäckade sidor, informerar DN.Kultur i dag om dagens rika publicistik kring Olof Palme, människan och mordet. Och för första gången, i varje fall under detta årtusende, får undertecknad Sven Anér stå som betrodd och ansvarsfull kritiker av SVT:s spektakulära Leif GW Persson-arrangemang, med fyra filmer kring tre för länge sedan utkomna böcker av denne flitige GW, inom trilogin ”Välfärdsstatens fall”. Jag ska strax återge de rätt långa DN-avsnitt som direkt apostroferar och citerar denne författare och forskare som sannerligen inte är bortskämd med publicity.
Men plötsligt återfinns jag som en fullt trovärdig yrkesman; det får jag ju tacka för, efter snart 27 år i denna mycket vrånga värld av lögn och falskhet.
DN:s Clas Barkman och jag hade ett telefonsamtal under måndagen, och tydligen valde DN:s redaktionsledning efteråt att ge mig så stort utrymme. Varför jag denna eftermiddag har svävat på ett par små moln, hela tiden beredd på att moln brukar upplösas i grått regn, mindre sällan i rejäla åsksmällar.
Det intressanta är ju vilken uppföljning som kan tänkas komma. Jag hoppas få medföljare i min klara kritik av ”duttandet” med fiktiva men mycket Palme-fokuserade TV-dokumentärer.
Själv kan jag i dag tillägga: SVT, starta omedelbart den stora faktaredovsiningen kring Palmeaffären och sänd parallellt med GW:s snabbskrivna scenarior. Tala om vad som är sanning!
Här ger jag SVT några tips om vad som bör komma med: Lisbeth Palme överger Olofs ambulans, Sven Anérs DVD-skivor från Tuna-mötet saboteras i myndighetsregi, samt rikskrims, Aftonbladets och Göteborgs-Postens hemlighetsmakeri kring Ulf Karlssons unika dokumentärbild, föreställande Lisbeth Palme vid Sabbatsbergsakuten, i fel kappa vid fel bil.
Mina bloggbesökare vet sedan länge vad jag talar om, vet att några dementier aldrig framkommit, men för den stora allmänheten är detta terra incognita: vad då DVD-skivor, vad då övergiven ambulans?
Skulle det kunna börja lossna nu? Åtskilliga prenumeranter och lösnummerköpare bör i dag ha tagit kontakt med Clas Barkman och DN Kultur och bett om ytterligare bakgrundsinfo – som sagt, kan det tänkas lossna? Hör av er till bloggen och kommentera, hör av er till DN Kultur och till RÅ och rikskrim och fråga:
Vad är det som händer?
Jag återger nu de avsnitt ur DN Kulturs stora dokumentära reportagesatsning där jag själv är direkt omnämnd:
I filmen nämns Olof Palmes namn åtskilliga gånger och faktiska sakuppgifter blandas med fiktion.
Det är den nära kopplingen i dramaproduktion till vad som hände i verkligheten, i samband med mordet, som har fått Sven Anér, en av privaatspanarna i den olösta mordgåtan att reagera.
I somras skrev Sven Anér ett brev till SVT:s vd Eva Hamilton och frågade om det var dikt eller verklighet som var utgångspunkten när man producerade ”En pilgrims död”.
I sitt svar till Sven Anér skriver Hamilton bland annat följande:
”Tack för ditt brev om Palmebevakningen. SVT spelar in och ska sända en fiktiv dramaserie om just Palmemordet. Den baserar sig på Leif GW Perssons bok. Detta har alltså ingenting att göra med nyhetsbevakning, ”Uppdrag Granskning” eller undersökande journalistik. Det är en helt fiktiv berättelse, som i någon mån handlar om vår samtid”
Jag har inte sett filmerna ännu. Men jag tycker ändå att Eva Hamilton på dett sätt försöker avsvära sig ansvaret för den här produktionen. Det är dags att lägga ned all fiktion som görs om Palmemordet och i stället koncentrera på fakta, vad som egentligen hände. Nu är det bara ett duttande i utkanterna där man inte tar ansvar”, säger Sven Anér. –
Sven Anér har varit privatspanare sedan mordet år 1986, Han har publicerat flera böcker om Palmemordet. Mellan åren 1993 och 2005 gav han ut PALME-nytt, ett nyhetsblad som riktade skarp kritik mot utredningen av mordet.
”Ibland måste man förstås kunna göra dramadokumentärer av verkliga händelser. Men när det gäller Palmemordet passar det inte. Svenska folket har under alla år matats med halvsanningar och kringsaker som lett ut hela frågan i ett sidorör. Varför ska SVT hålla på och dilla med detta i utkanten av Palmefrågan och inte ägna sig åt sakfrågorna”, säger Sven Anér.-
Som synes får jag stort och oväntat utrymme.. Är jag etablerad nu som en trovärdig veteranforskare? Med hakan stödd mot handen blickar jag på dessa tidningssidor ut över DN-läsaren, med böcker, böcker och papper, papper i bildens fond. Har något av detta i dag till slut koncipierats och publicerats till hederlig Palmeforsknings gagn? Får mina ord genomslag?
Hör av er på bloggen!
Sven Anér

1 kommentar:

  1. "Varför ska SVT hålla på och dilla med detta i utkanten av Palmefrågan och inte ägna sig åt sakfrågorna”, säger Sven Anér.-"

    Utmärkt, Sven! Dilla, det är SVT mästare på. Vårt mediaföretag i det allmännas tjänst drar sig inte för att sända helt värdelöst babblande så kallade redovisningar eller till och med progandistiska vedervärdigheter, som när det sände minnesprogrammen om mordet på John F Kennedy och 11 september-attentaten. Beror detta bara på inkompetens och oförstånd eller handlar det om bedräglighet?

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"