”Jag var aldrig på gymmet i Väsby…”


18.9.2010.
Rikskriminalen
Palmeenheten
Begäran om utfående av information samt allmän handling  i anslutning till Palmeärendet
 I samband med ett valmöte i Söderort under gårdagen, 17,9, sade Anti Avsan vid ett privat samtal med en besökare följande:
”Jag har aldrig varit på gymmet i Upplands-Väsby”.
Detta var hans enda kommentar till anklagelserna om delaktighet i Palmemordet.
Som Palmeenheten märker är uttalandet mycket intressant. Att Avsan faktiskt, flera gånger, besökt Väsby-gymmet har vid polisförhör bekräftats av Per Afredsson, och saken finns, som Palmeenheten vet, utförligt beskriven i den handling Ai. 80-93 från 93-02-02, som jag sedan länge begär ut från Palmeenheten men som jag ännu inte har fått.
Jag begär åter utfående av Ai. 80-93.
Alfredssons identifiering av Avsan har aldrig ifrågasatts, men däremot har viss diskussion rått rörande Avsans kunskaper i finska.
Att Avsan i dag använder en ren lögn för att undkomma anklagelserna för närvaro vid Dekorima någon minut före dödsskottet mot Olof Palme är givetvis sensationellt, och jag föreslår Palmeenheten att omedelbart höra Avsan, gärna tillsammans med Per Alfredsson.
Jag utgår från att Palmeenheten önskar lösa Palmemordet.

1 kommentar:

  1. palme mördare i moderata rikdagsgruppen vad gör REINFELDT? ingenting? POLISEN? dom skyddar honom

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"