Reklam i TV som ingen vill ha

3.7.2012.
Jag läser på Text-TV att 81 procent av TV:s svenska allmänhet undanber sig reklam i TV. 81 procent? Hur har reklamherrarna råd att slänga sina falska pårlor till ingen nytta?
Lena och jag satt här om kvällen med en repris-Frost i en udda kanal, och nog hade TV-reklamen letat sig dit. Vi ville koppla av med denne fine Frost, men vi fick bara stupid reklam i ansiktet, samma stupiditeter, 6 (!) minuter i taget, om och om igen under samma program; jag räknade till fyra gånger, samma svada. Utsänd till en kvällsavkopplande publik som till 81 procent avskyr dessa cineastiska hemfridsbrott. Och det finns nog inga 19 procent som störtälskar.
Naturligtvis fanns de båda identiska rundnätta tanterna med och talade vackert för – ja vad år deras ärende? Det har jag glömt bort, se där! Bredband?
Jag är ingen vän av extra lagstiftning på tryckfrihetsområdet, men här borde ett skyddsombud gå in, var han nu finns. Eller en psykolog av facket, säkert redan själv urförbannad på denna evigt malande reklam som sliter i hjärna och hjärta. Jag känner att jag menar allvar. Tungt allvar.
Sven Anér

6 kommentarer:

  1. Arne Lövquist5 juli 2012 kl. 09:44

    Vi är nog inte många som gillar reklamen. Enda fördelen är att kunna gå på toa eller sätta på kaffet. Reklamen förstör ju programmen. Tacka vet jag SVT utan reklam. Jag betalar gladeligen TV-licensen för att få se program utan reklam.

    SvaraRadera
  2. Då kan väl de 81%:en bojkotta de där hemska kanalerna, så lär väl de kanalerna snart vara borta. Svårare än så är det väl inte.......?!

    Undrar hur de bär sig åt när de läser tidningen...som de dessutom i regel även tvingas betala för....?!

    SvaraRadera
  3. Hej Sven! Glöm inte att din gamla arbetsplats DN hade, och som alla andra kommersiella media har även idag, sina huvudsakliga inkomster för att täcka sina kostnader bl.a. löner till tidningens anställda, från annonsavdelningens slitsamma jobb. Om du inte vill se reklamen i Frost, kan din TV-handlare hjälpa dig med att koppla in en inspelningsbar TV-box (finns för samtliga verksamma programpaketleverantörer som Canal Digital, Boxer m.fl.) Med en sådan apparat för runt 1.500 kr zappar du helt enkelt bort all reklam och det blir lugnt och skönt igen på Hjelmbergstorpet!

    SvaraRadera
  4. Jag vill gärna ha reklam. Den gör att jag kan sträcka på benen utan att jag missar något.

    SvaraRadera
  5. Bäste Sven
    Jag är en kille på 23 år som nyligen avslutat mitt första år på juristprogrammet. Jag har på senare tid blivit extremt intresserad av det som i media kom att kallas "polisspåret" angående mordet på Olof Palme. Det hela började med att jag såg ett uttalande från Leif Gw Persson där han lanserar sin, om än dock outvecklade, teori om ja, en slags polisiär, militär och/eller militär sammansvärjning av något slag. Första gången jag hörde GW nämna denna teori måste varit på Efterlyst, därefter vid ett par andra mediala sammanhang. Eftersom jag hyser stor respekt för hans kunskap som polis och professor i kriminologi kom jag att bli väldigt intresserad. Jag har nu läst kapittlen om polisspåret i den senaste granskningskommissionen och jag är halvvägs inne på din bok "Affären Anti Avsan". Jag har massa frågor och jag vill utveckla. Jag hitta ingen mailadress här på din blogg så jag väljer att skriva det här som en kommentar. Min grundfråga, bäste Sven, är som följer. Polisen har såvitt min kännedom stärcker sig inte ordnat en konfrontation mellan "de två finska flickorna" och denne högst suspekte Avsan, Min fråga är då. Varför har inte du elelr någon av dina journalistkollegor inte helt enkelt bara visat upp ett par bilder på Avsan för "de finska flickorna" eller "anki" närmare bestämmt och bara inte bara frågat om det är han hon mena? Möjligen har ni gjort det och möjligen diskuterar du det längre fram i din bok, jag vet inte eftersom jag som sagt bara läst halva. Hur som helst vore jag tacksam för ett svar. Antingen som en kommentar på det här inlägget eller att jag skulel kunna ge dig min mailadress. Tack för ditt goda arbete MvH / Ali

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"