Hårshampoo och registerkort

18.2.2011.  För Uppdrag Granskning, SVT.

Två uppslag:

A: Jag skrev för någon tid sedan ett kort brev till läkemedelsverket där jag ifrågasatte den kemisk-tekniska industrins yviga mångmiljardsatsning på reklam för shampoo och hudmedel. Jag bad om besked om hur denna reklam granskas av myndigheterna, om gränser sätts för reklamen och om hur dessa gränser i så fall efterlevs.

Jag hade kanske räknat med ett kort svar, men får nu den uppenbarligen nyskrivna dossier som jag bifogar. Naturligtvis är Uppdrag Granskning bättre lämpat än jag att följa upp. Det finns, som ni ser, vissa aktuella inslag som jag inte tror har uppmärksammats i denna debatt, som ju ligger ganska nära den uppblossande striden kring nanopartiklar.

B: Jag översänder också säkerhetspolisens oväntade frisläppande av 94 registerkort i Palmeärendet, där det visar sig att över 100 poliser kan vara kopplade, på olika sätt, till mordet på Olof Palme.

Ett litet fåtal av dessa ärenden har noterats av granskningskommissionen 1999, men de flesta har fått ligga oavslöjade, bl a den helt sensationella uppgiften om ”privat polisverksamhet”, där jag alltså ifrågasätter högmålsbrott.

Jag begär att få ut ytterligare material, men har fått avslag från rikskriminalen; jag har överklagat hos kammarrätten i Stockholm.

Ett dominerande inslag i det stora och mörka Palmeärendet är just myndigheters (med undantag för SÄK här, faktiskt!) ovilja att visa upp berörd dokumentation. Därför är så mycket okänt i Palmeaffären, t ex eventuella högmålsbrott.

Hela ärendet med de 94 registerkorten kan förstås av Uppdrag Granskning begäras ut från SÄK.

Om jag inte vore så ensam i denna verksamhet är jag övertygad om att mycket skulle lossna.

Engagerad hälsning

Sven Anér, Karlsrogatan 85 A, 752 39 Uppsala. 018-15 12 79.

./.  Dossier från Läkemedelsverket. Dossier från bl a SÄK rörande Palmeärendet.

1 kommentar:

  1. Bäste Sven Anér,

    Jag vill gärna skicka till dig, som bilaga, utkastet till en artikel som hänvisar till dig och din bloggplats.

    Har du en e-postadress?

    Med vänlig hälsning,
    Al Burke
    Nordic News Network
    26 feb. kl. 22:30

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"